گامی به سوی دوستی و زندگی متعالی شهروندی در جامعه ایرانی با رعایت قوانین و مقررات دولت ج. ا. ایران
پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ (۱۹ جولای ۲۰۱۸) ساعت ۲۰:۱۰.. چگونه نخبهها را جذب کنیم!!
پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ( ۱۹ جولای ۲۰۱۸) ساعت ۲۰:۱۰
چگونه نخبه ها را جذب کنیم!!
حدود سه سال است که از طریق شرکت، درگیر پروژه های مختلفی در سنگاپور هستم و در طول این مدت بارها متخصص های طرف سنگاپور ما ( که عمدتا هم چینی بودند)، به ناگهان وسط پروژه ناپدید میشدند و تغییر اعضای پروژه، برای ما امری معمول شده است. برای ما همیشه سوال بود که اینها کجا میروند و کجا بیشتر و بهتر از سنگاپور به این متخصصین امکانات و پول میدهد!!
تا اینکه چند وقت پیش بصورت اتفاقی یکی از آنها را در سمیناری دیدم و در پاسخ پرسش من که چرا رفتی و کجا رفته ای، اظهار داشت که پیشنهاد حقوق بسیار بالاتری از شرکتهای چینی داشتم و هم اکنون به چین بازگشته ام!! ( من همیشه فکر میکردم اینها به سیلیکون ولی و کالیفرنیا رفته اند!!!)
فرار مغزها و نخبه ها در چین بسیار بیشتر از ما است ولی مدیران خردمند چینی همراه با شرکتهای عظیم و ثروتمند چینی، ( آنهم بعلت نیاز برای توسعه بیشتر) بستری را فراهم کرده اند که متخصصین و نخبه های چینی از سراسر دنیا در حال هجوم به کشورشان هستند!!
در ایران نیز نهاد تحقیقات فن آوری ریاست جمهوری و آقای دکتر ستاری ( بالشخصه ایشان را مدیر سالم و کارآمدی می دانم) پیگیر بازگشت نخبگان به ایران هستند. دکتر ستاری بهمراه تیمشان زحمت زیاد میکشد ولی با سیستم و حمایت محدود دولتی و صنعت ورشکسته و فشل، هیچگاه نمیتوان نخبه ها را جذب کرد.
واقعیت این است که نخبه و متخصصی ایرانی که بطور متوسط بیش از ۱۰۰،۰۰۰ دلار درآمد سالیانه دارد و در یک محیط آرام و بدون استرس و بدون مدیری از نوع ژن خوب، مشغول بکار است را، با چه مشوقی میتوان جذب کرد!! در حالیکه وزیر ما هم نیم این مبلغ ، درآمد قانونی سالیانه ندارد ، چگونه میتوان نخبه ها را با یک بودجه محدود و کم دولتی، ( که آنهم بستگی مستقیم به میزان فروش نفت و قیمت آن دارد) تشویق به بازگشت کرد.
بنظرم تا زمانی که صنعت و اقتصاد نیرومند و ثروتمندی نداشته باشیم که برای رشدش نیاز به افراد متخصص داشته باشد، صحبت و تلاش برای بازگشت نخبه ها، هدر دادن وقت و هزینه است!!