گامی به سوی دوستی و زندگی متعالی شهروندی در جامعه ایرانی با رعایت قوانین و مقررات دولت ج. ا. ایران
سندرم_استکهلم (Stockholm Syndrome).. «اگر میخواهی با دشمن خود به صلح برسی، باید با دشمنت کار کنی
سندرم_استکهلم (Stockholm Syndrome)
"اگر ميخواهي با دشمن خود به صلح برسي، بايد با دشمنت كار كني.
اينگونه او شريك تو مي شود...!"
نلسون_ماندلا
تاریخچه :
✍️سندرم استهکلم، اصطلاحیست که پس از سرقت از بانکی در میدان نورمالمستورگ Norrmalmstorg استهکلمِ سوئد، توسط روانشناسی به نام فرانک_اوخبرگ (Frank Ochberg) رسما تعریف و نام گذاری شد.
در طی این گروگان گیری چهار کارمند (سه زن و یک مرد) به مدت ۶ روز (از تاریخ ۲۳ تا ۲۸ آگوست ۱۹۷۳) به گروگان گرفته شدند. در طی این شش روز قربانیان وابستگی عاطفی به گروگان گیرها پیدا کردند تا حدی که از همکاری با پلیس سربازمیزدند و حتی پس از آزادی از این مصبیت شش روزه در دفاع از گروگان گیران خود برآمدند.
سندرم_استکهلم_چیست؟
👈سندرم استکهلم پدیده ایست روانی که در آن گروگان حس یکدلی و همدردی و احساس مثبت نسبت به گروگان گیر پیدا کرده، و در مواقعی حتی این حس وفاداری تا حدی است که از کسی که جان، مال، و آزادی اش را تهدید می کند، دفاع نموده و به صورت اختياري و با علاقه خود را تسليمش می کند. این نشانههای مهربانی و همدردی تا آنجا میتواند پیش برود كه گروگان با وجود تمام خطرهایی كه ممكن است تهدیدش كند با اختیار كامل خود را تسلیم گروگانگیر میكند. علت این عارضه_روانی، عموماً یک نوع مکانیزم_دفاعی دانسته می شود. لازم به ذكر است كه این سندرم برای همه گروگانگیرها و گروگانها پیش نمیآید.
تحلیل_و_کاربرد_سازمانی(مديريتي) :
در وضعیت های تهدید و بقا همه به دنبال روزنه امید هستند؛ نشانه ای هر چند کوچک برای اثبات امید. وقتی گروگانگیر به قربانی کمی محبت نشان می دهد حتی اگر به نفع گروگانگیر باشد، قربانی آنها را به عنوان صفات مثبت زندانبان درک می کند. اجازه استفاده از حمام و خوردن و نوشیدن کافی است تا علائم سندرم بروز کند.
در رابطه با کارکنانی که دچار سندروم استکهلم شدهاند، همانند یک گروگان باور دارند باید تحت سیطره این نوع مدیران قرار گیرند در این حالت همدردی نسبت به اینگونه مدیران شکل می گیرد و به صورت غیر متعارف این کارکنان از مدیران خود دفاع می کنند با جملاتی مثل "میدانم از من بیگاری میکشد و هیچ استقلالی ندارم و تحت فرمان وی قرار دارم ولی هزینه زندگی یا حیات من را تامین میکند". در این شرایط کارمندان دچار سندروم استکهلم همه چیز را از دریچه مدیران خود می بینند، بنابراین تلاش میکنند تماس ها و موقعیتهایی که ممکن است مورد هدف سوء استفاده لفظی یا خشونت قرار بگیرد را به حداقل برساند.
در این سندرم کارکنان سازمان که سرخورده از بی عدالتی در سازمان خود می باشند، با به اصطلاح «آدم بدها» که میتوان آنها را رقبای خونین سازمان یا گروگانگیر دانست احساس همبستگی بیشتری میکنند و در جهت تامین منافع آنها بر می آیند.
@politicalculture