پاسخ به یک سوال.. آیا او یک نابغه مدیریتی است؟

پاسخ به یک سوال

دوستی پرسیده بود که چگونه است ‌که پادشاه ( ملکه) انگلستان با سن بیش از ۹۰ سال یک کشور توسعه یافته را اداره می کند؟ آیا او یک نابغه مدیریتی است؟

در پاسخ باید بگوییم که نظام سیاسی در انگلستان سلطنتی مشروطه است، یعنی در این کشور، شاه حکومت نمی کند و یک مقام تشریفاتی است. حکومت و مدیریت کشور به عهده نخست وزیر است که در نتیجه انتخابات پارلمانی توسط مردم تعیین می شود. بنابراین، در کشورهای با حکومت مشروطه، شاه چه پیر باشد و چه جوان، خواه با عرضه باشد و خواه بی عرضه و.....، نقشی در مدیریت جامعه ندارد. چنین وضعیتی نه تنها در انگلستان بلکه در ژاپن، سوئد، دانمارک، بلژیک، نروژ و اسپانیا هم به این منوال است.

همچنین حالت مشابهی هم در جمهوری های پارلمانی نظیر آلمان و ایتالیا می بینید که باز هم در آنها مقام رییس جمهور، سمبل جمهوریت است ولی مدیریت جامعه در عمل به عهده نخست وزیر یا صدراعظم قرار دارد....

@politicalculture