عربستان سعودی به دنبال سلاح اتمی است

عربستان سعودی به دنبال سلاح اتمی است. آمریکا نباید به این رژیم دیکتاتوری خودکامه حامی خشن ترین نوع تروریسم و افراط گرایی در این مورد کمک کند.

ویکتور گلینسکی، هنری سوکلسکی
فارن پالیسی


عربستان سعودی در جریان امضای یادداشت تقاهم نسبت به محدودیت های رایج به غنی سازی اورانیوم و استحصال پلوتونیوم، مقاومت نشان داده و این به نوعی حاکی از تصمیم پادشاهی سعودی برای ساخت سلاح هسته ای است. ناظران می گویند با توجه به رقابت عربستان با ایران، دولت این کشور در اهداف تعریف شده برای برنامه هسته ای خود به کمتر از مشخصات برنامه هسته ای ایران قانع نخواهد شد. آمریکا نباید در این مورد کوتاه بیاید و محدودیت ها را باید در حد برنامه هسته ای کشور همسایه یعنی امارات متحده عربی نگه دارد و ممنوعیت غنی سازی اورانیوم و فرآوری مجدد سوخت را اعمال کند.رفتار قبلی رژیم سعودی نشان دهنده لزوم اصرار در مورد مقررات عدم اشاعه سلاح های اتمی [ان پی تی] است. این ریاض است که باید به خاطر آورد قبلا برای تولید سلاح هسته ای به پاکستان کمک مالی کرده است و آمریکا نباید به چیزی کمتر ازاستانداردهای تعیین شده پیمان عدم اشاعه سلاحهای اتمی قانع شود. سعودی ها موشکهایی در اختیار دارند که می خواهند آنها را قادر به حمل سلاح هسته ای کنند. ما نباید چنین امکانی را به آنها بدهیم. در دهه 1980 آنها از چین موشکهای با برد بلند دی اف-3 به نام "طوفان شرق" خریدند که قادر به حمل سلاح هسته ای بود. آن ها این کار را بدون اطلاع آمریکا انجام دادند . 10 سال پیش نیز موشکهای جدید با قابلیت حمل سلاح اتمی از چین خریدند . آنچه که اعلام نمی شود، این است که سعودی ها می خواهند زرادخانه موشکهای دوربرد خود را دارای قابلیت حمل سلاح هسته ای کنند. عربستان سعودی نه یک کشور با ثبات و نه یک کشور صلح طلب در خاورمیانه است که استحقاق توجه خاص آمریکا را داشته باشد.

'دولت آمریکا، سعودی ها را به عنوان شریک خود در مبارزه با افراط گرایان اسلامی معرفی می کند. اما، واقعیت آن است که سعودی ها یکی از اشاعه دهندگان مکتب فکری این گروه ها هستند که تروریسم را در دنیای عرب گسترش داده است. در واقع "وهابی گری" مکتب فکری خاص سعودی هاست که به عنوان منادی خشن ترین نوع تروریسم در سطح بین المللی ترویج کرده است. حکومت سعودی بی ثبات است و معلوم نیست حکومت بعدی این کشور که جانشین ملک سلمان خواهد شد، نسبت به آمریکا روابط دوستانه ای داشته باشد. امریکا نباید گول اصلاحات نمایشی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را بخورد. این حکومت دیکتاتوری خودکامه است و اقلیتها را به بند کشیده است.
@politicalculture