گامی به سوی دوستی و زندگی متعالی شهروندی در جامعه ایرانی با رعایت قوانین و مقررات دولت ج. ا. ایران
تابوت فرنگی!.. جنگ اول که تمام شد، یک شرکت هواپیمائی آلمانی در تهران تاسیس و مشغول کار شد
تابوت فرنگی!
در سال 1295 روزنامه های تهران خبر دادند :«فردا یک هواپیمای انگلیسی در میدان مشق تهران بزمین می نشیند » از فردا مردم تهران نفری 10 شاهی میدادند و به تماشای هواپیمائی که در میدان مشق نشسته بود ،میرفتند . جنگ اول که تمام شد ،یک شرکت هواپیمائی آلمانی در تهران تاسیس و مشغول کار شد .اما استقبال زیادی از مسافرت هوائی نشد و تهرانی ها چندان روی خوش به سفر با هواپیما نشان ندادند . تامدتی کار هواپیماهای این شرکت شده بود« مرده کشی »- چون مردم فقط اموات خود را با هواپیماهای این شرکت به کربلا و مشهد می فرستادند .و مردم تهران هم اسم هواپیما را گذاشته بودند —---------تابوت فرنگی —------------. و بعد ها که هواپیما بیشتر استفاده و در آسمان دیده میشد نام طیاره عمومی شد
مجله اطلاعات هفتگی /شماره 1656 / مهرماه 1352
سفر اولین ایرانیانی که در آسمان پرواز کردند مربوط به سال 1301 است. روزنامه جریده ایران در روز 26 فروردین ماه 1301 مینویسد:
«آئروپلانی که 15 فروردین از بندر انزلی به تهران آمده، عصر دیروز و پریروز در آسمان تهران پرواز کرد و پس از تماشای مردم فرود آمد». استقبال عمومی مردم از این پرنده آهنین قابل توجه بود. تعدادی نیز داوطلب پرواز با این هواپیما به عنوان مسافر بودند. در اولین پرواز ایرانیان که در روز پنجشنبه 30 فروردین ماه 1301 انجام شد، تعدادی از ایرانیان از جمله شاهزاده محمدحسین میرزا به همراه وزیر مختار روسیه نیز به عنوان مسافر حضور داشتند.
در سال 1924 کمپانی یونکرس آلمان اولین هواپیمای خود را به تهران فرستاد. مردم با پرداخت 50 ریال (3 دلار) میتوانستند سوار این هواپیما شده و از آسمان شهر را تماشا کنند.
در همان سال هواپیمای یونکرس توسط ارتش ایران خریداری شد.
@politicalculture