عریضه شیخ محمد بن خلیفه شیخ بحرین به ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۷۶ قمری در مورد تعلق بحرین به خاک ایران

عریضه شیخ محمد بن خلیفه شیخ بحرین به ناصرالدین شاه قاجار در سال 1276 قمری در مورد تعلق بحرین به خاک ایران

عرضه مي‌دارد به خاكپاي مبارك اعليحضرت قوي شوكت و قدر قدرت اقدس شاهنشاه جم جاه اسلام‌پناه ظل‌الله الارض روحنا له‌الفداء و خلدالله ملكه و سلطانه، چونكه بودِ، اين خدمتگذار دولت علّيه در طريق اطاعت و عبوديت و در مرحله صداقت ثابت‌العقيده و راسخ‌الاعتقاد و مطالب خود را به چاكران دولت علّيه حالي نموده و ايشان به عرض خاكپاي مبارك ملوكانه رسانيدند و الطاف اعليحضرت اقدس ظل‌الهي شامل حال اين خدام گشته مفتخر ساختند.
اظهر من الشمس است كه جزاير بحرين از عهد سلاطين سلف الي‌الآن از خاك املاك دولت علّيه بوده است و ايضاً مشايخ و اهالي آنجا در تحت اداره و حمايت دولت علّيه، مرفه‌الحال مشغول به خدمتگزاري دولت علّيه بوده‌اند. در اين ايام قليل كه قصوري ظاهر شد از طرف ما بندگان نبوده بلكه از بابت عدم توجه اولياي دولت علّيه به اين طرف بوده است.
من و برادرم شيخ‌علي بن‌خليفه و تمام آل خليفه و اهالي بحرين از خدام رعاياي دولت علّيه هستيم و حاضريم براي انجام خدمت و اظهار صداقت نسبت به دولت علّيه؛ و بحرين جزء خاك ممالك دولت علّيه است. علم شير و خورشيد هم كه دو نشان دولت علّيه است بالاي خانه خود برپا نموده‌ام.
@politicalculture