گامی به سوی دوستی و زندگی متعالی شهروندی در جامعه ایرانی با رعایت قوانین و مقررات دولت ج. ا. ایران
آیا میتوانیم به خودمان مهربان باشیم؟
آیا میتوانیم به خودمان مهربان باشيم؟
امروزه در علم روانشناسی بحث "اعتمادبهنفس" جای خود را به "شفقت به خود" داده است. در مورد اعتمادبهنفس لازم است خود را با دیگران مقایسه کنیم، باید در مسابقهای که زندگی ترتیب داده نسبت به دیگران برنده باشیم، مدام در حال قیاس خود با دیگران باشیم تا حس برتری کسب کنیم: "من از همه بهترم پس میتوانم، من از همه تواناترم، من بهترین دانشجوی کلاس هستم"، و این مساله گاهی منجر به اختلالاتی مثل خودشیفتگی میشود.
اما در بحث "شفقت به خود" لزومی ندارد نسبت به همه بهترین باشید. شما تلاش میکنید که بهترینِ خودتان باشید، با خود مهربان باشید، موفقیت و رشد خود را نسبت به گذشته جشن بگیرید، اگر اشتباهی کردید با خود صبور و مهربان باشید و بدانید شما تنها موجودی نیستید که مرتکب خطا شده است. شما میتوانید جبران کنید و هشیاری و آگاهیتان را نسبت به هر لحظه زندگی حفظ کنید و اینگونه است که برای خوشحال بودن لازم نیست دائم در حال مسابقه و تنش برای بهتر بودن از دیگران بود. .
اگر شما تمام تلاشتان را در حد هوش و توان و آگاهیتان انجام دهید مهم نیست نتیجه چه باشد، مهم این است که شما از تمام آنچه در توان داشتهاید استفاده کردهاید و این یعنی پیروزی.
شفقت به خود را تمرین کنیم، بیایید از امروز شروع کنیم و با خودمان مهربانتر باشیم، ملاک و میزان رشدمان را در مقایسه با خودمان تعیین کنیم و حضور خود را در لحظه لحظه زندگی جشن بگیریم و مشفقانه ادامه بدهیم.
@politicalculture