توسعه اخلاقی چیست؟.. به یاد دارم اولین درسی که پدرم در اخلاق مداری به ما آموخت اصل احترام بود

توسعه اخلاقی چیست؟

به یاد دارم اولین درسی که پدرم در اخلاق مداری به ما آموخت اصل احترام بود. پدر همیشه می گفت" احترام گذاردن به انسانها یک اصل است، اما این اصل متقابل است و اگر احترام متقابلا رعایت نشود دلیلی برای ارتباط نیست. پدر معنقد بود تنها استثنای این اصل مادر است."

در تمام طول تاریخ آنان که به درجاتی از خودسازی و توسعه درون دست یافته اند، موجب پیشرفت بشریت می شوند و آنان که توان گذشتن از من برای دیگری را نداشته اند نه به آرامش دست می یازند و نه به آرامش خلق کمک می نمایند.

به گمانم بزرگترین چالش ایران در مسیر توسعه یافتگی، کم رنگ شدن رفتارهای مبتنی بر اخلاقیات و احترام در تمام سطوح جامعه است.
به گمانم انتظار دستیابی به توسعه انتظاری بیهوده است؛ مگر آنکه مردم جامعه از درون توسعه یابند.

مگر انکه مردم یک جامعه با خودسازی در مسیر دستیابی به تکامل و توسعه گام بردارند مگر انکه بپذیرند هیچ فردی و هیچ جریانی نمی تواند جامعه را به توسعه رساند مگر آنکه افراد از درون توسعه یافته باشند.

آن وقت است که توسعه در تمام ابعاد آن اتفاق می افتد.
آن وقت است که همدلی و همراهی رویت می گردد.
آن وقت است که توسعه درونزا به توسعه برونزا منجر می شود.
آن وقت مردمی که به خود و به یکدیگر احترام می گذارند مورد احترام همگان خواهند بود.

به گمانم توسعه درون و خودسازی درون می بایست در تمام لایه های جامعه تحقق یابد.
در میان خانواده ها گسترش یابد.
در سازمانها گسترش یابد.
در نهادهای مختلف اجتماعی گسترش یابد.

و در نهایت در تمام کشور گسترش یابد. و این رسالت بیش از انکه بر عهده دولت و حکومتی باشد بر عهده تک تک ماست.


@politicalculture