گامی به سوی دوستی و زندگی متعالی شهروندی در جامعه ایرانی با رعایت قوانین و مقررات دولت ج. ا. ایران
تقارن سفر امپراتور ژاپن و. ناصرالدین شاه به اروپا و دستاوردها …تقارن جالبی است؛ ناصرالدین شاه ما و
تقارن سفر امپراتور ژاپن و
ناصرالدین شاه به اروپا و دستاوردها
تقارن جالبی است؛ ناصرالدین شاهِ ما و
امپراتور مِی جیِ ژاپن در یک زمان به
اروپا رفتند؛ اروپایِ پیشرفته و صنعتی.
قرار بود این سفر، نگرشی تازه برای زمامداران دو کشور به وجود بیاورد. مِی جین از سفر که بازگشت، سه هیات با سه ماموریت ویژه به اروپا فرستاد. یک گروه مسئول بررسی و کنکاش در نظام آموزش و پرورش چند کشور مثل بلژیک، هلند، آلمان، فرانسه شد. گروه دوم مسئول بررسی قانون اساسی این کشورها و نحوۀ اجرایی شدن آن شد و گروه سوم هم ماموریت یافت تا صنایع جدیدی که در اروپا متداول شده بود را فرا گیرند. به هر سه گروه البته ماموریت ویژه «بررسی نظام حکومتداری کشورها» نیز محول شد. اما رهاورد ناصرالدین شاه از سفر به اروپا، سه دستور عجیب بود. او سالن نمایش «آلبرت هال» را در لندن دید و دستور داد تا با الگوبرداری از آن، «تکیه دولت» را در تهران احداث کنند و در آن گروه های تعزیه هنر خود را به نمایش بگذارند! دستور دومش این بود که به رسم رقصنده های اروپایی، زنان حرمسرا، دامن های چین دار بپوشند. و سومین دستور این که «سرسره» وارد کشور کنند.
(احتمالا شما هم از این تفاوت فکر شوکه شده اید و بی اختیار میخندید) امپراتور مِی جی با تکیه بر گزارش های سه هیات، در اولین قدم ژاپن را به هشت قسمت تقسیم کرد، در هر قسمت 200مدرسه، 30دبیرستان و یک دانشگاه تاسیس کرد و عجیب اینکه در همان سال ها در ایران، حسن رشدیه برای تاسیس مدرسه به فلاکت و بیچارگی دچار شده بود و مدارسش را تخریب میکردند و از ترس، از شهری به شهر دیگر پناه میبرد و نهایتا با این تعقیب و گریزها موفق شد 15مدرسه بسازد.
جالب اینکه تفاوت های ژاپن و ایران همچنان ادامه دارد. بسیاری از مسئولان ایرانی ده ها سفر به خارج از ایران دارند و تجربیاتِ نو را میبینند اما دستاوردهای ما همان است که بود. اما ژاپن با سرعت بسیار حرکت می کند و قرنها از ما جلوترند...
@politicalculture