گامی به سوی دوستی و زندگی متعالی شهروندی در جامعه ایرانی با رعایت قوانین و مقررات دولت ج. ا. ایران
یودامونیا (eudaemonia) چیست؟
یودامونیا (eudaemonia) چیست؟
یودامونیا واژهای یونانی است به معنای خوب زیستن و شادکامی و داشتن حال خوب.
ما آدمیان همواره و در لحظه لحظۀ زندگیمان به دنبال اهدافی هستیم، و به دنبال هر هدفی که باشیم لابد چیز خوبی در آن هدف دیدهایم (وگرنه معنی ندارد وقت و انرژیمان را صرف دنبال کردن برخی اهداف غیرخوب کنیم).
برای این واژۀ یونانی معناها و معادلهای مختلفی ذکر شده است. قدیمیترین و آشناترین معادل آن برای ما واژۀ «سعادت» است. اما امروزه بیشتر آن را به شادکامی، نیکبختی، خوب زیستن، زندگی خوب و داشتن حال خوب و خوش ترجمه میکنند.
به نظر ارسطو، آن چیز خوبی که در پس و پشت تمام اهداف متنوعی که ما انسانها دنبال میکنیم، نهفته است یک چیز واحد است، و آن «یودامونیا» است.
ارسطو معتقد بود که برای ما جستوجوی زندگی خوب امری اتفاقی یا انتخابی نیست، به این معنا که بتوان در پی آن نبود و دنبال چیز دیگری بود. این در سرشت ماست که در هر کاری هدف اصلی ما نیکبختی است، ولو اینکه در ظاهر در پی هدفی باشیم که نامش نیکبختی نباشد.
حال اگر معلوم شود که هدف نهایی ما «زندگی خوب» است، معیار مهمی خواهیم داشت که کارهایی را که در حال انجامشان هستیم یا قصد انجامش را داریم، به محک آن بزنیم: کاری که دارم انجام میدهم یا ممکن است در آینده انجام بدهم، چهقدر مرا به زندگی خوب نزدیک میکند؟
@politicalculture