صداقت در روابط: یکی از مهارت‌های ارتباطی، «صداقت» است …صداقت، به معنای باز و صریح بودن در ابراز احساسات، نیازها و عقاید خود است

صداقت در روابط : یکی از مهارت های ارتباطی، "صداقت" است.

صداقت، به معنای باز و صریح بودن در ابراز احساسات، نیازها و عقاید خود است.
صداقت داشتن، یعنی این که فرد بدون هیچ کم و کاست، همان گونه که واقعاً هست(نه آن گونه که می خواهد باشد)خود را در رابطه نشان دهد. صداقت، یک مفهوم کلیشه ای یا شعار پوچ و توخالی نیست که خیلی ها ادعای آن را دارند.

صداقت، سه مشخصه مهم و اساسی دارد که اگر فردی این سه مشخصه را داشت می توانیم بگوییم به راستی فردی صادق است و می توان به او اعتماد کرد:

۱-آگاهی از خود
فردی که در روابطش با دیگران صداقت دارد، خود و دنیای درونش را می شناسد و می داند چه افکار، احساسات، ترس ها، آرزوها و نقاط ضعف و قوتی دارد. او با دنیای خودآگاه و ناخودآگاهش غریبه نیست و آن را می شناسد.

۲-پذیرش خود
فردی که واقعا "صداقت" دارد دنیای درون و خودآگاه و ناخودآگاهش را پذیرفته و تضاد و تعارض و درگیری با خودش ندارد. او با خودش در صلح است.

۳-بیان خود
فردی که صداقت واقعی در رفتار و گفتارش دارد می تواند با بیانی شفاف، صریح و بدون ابهام از افکار و احساساتش با شما حرف بزند و شما را در جریان مسائل درونی خود قرار دهد.

افرادی که فقط ادعای "صداقت" دارند و مدام منت صداقت نداشته شان را سر شما می گذارند نه از خودشان آگاهی دارند، نه خود را پذیرفته اند و نه می توانند شفاف و صادقانه دنیای درون خود را با شما در میان بگذارند.
آنها پر از ترس و بزدلی و فریبکاری و پنهان کاری اند.

@politicalculture