فدرالیسم، در مورد ایران، هیچ موضوعیتی ندارد!

فدرالیسم، در مورد ایران، هیچ موضوعیتی ندارد!


واقعاً این همه جهل درباره مفاهیم اساسی سیاسی و حقوقی در ایران، شگفت‌انگیز است! برخی در نهایت جهالت (و یا شاید خباثت)، ایده فدرالیسم را برای ایران مطرح می کنند! این افراد مطلقاً معنا و مفهوم فدرالیسم را نفهمیده‌اند و به طرز بچگانه‌ای در مورد فدرالیسم حرف می‌زنند و بسیاری از آنها دقیقاً فدرالیسم را عین دوست داشتن آب‌نبات چوبی توسط کودکان دو سه ساله، دوست دارند! یکبار برای همیشه، باید به این افراد فهماند که:
فدرالیسم برای حل مشکل اقوام ابداع نشده است.
فدرالیسم برای عدالت و رفع تبعیض ابداع نشده است.
فدرالیسم برای تمرکززدایی از قدرت و ثروت ابداع نشده است.
فدرالیسم برای ایران اساساً موضوعیت ندارد، معنا ندارد، دخلی ندارد!
خیلی‌ها مرا در فضای مجازی و فضای حقیقی، به عنوان مخالف فدرالیسم می‌شناسند، در حالیکه این تصور غلط است...........، سیستم فدرال ایالات متحده آمریکا را ببینید، آیا ساختاری پراحتشام تر از آن سراغ دارید؟! فدرالیسم برای آمریکا و موارد مشابه آن بسیار عالیست، برای ایران موضوعیت ندارد. اصلاً اینجا بحث خوبی و بدی، حسن و قبح و کلاً ارزش‌یابی مطرح نیست. یک مثال خیلی ساده می‌زنم. یک سر کچل را تصور کنید، هیچ مویی در آن نیست، آیا من باید مخالف شانه زدن به این سر باشم یا نباشم؟! اصلاً اینجا مخالفت و یا موافقت من با زدن شانه به آن سر کچل، معنا و مفهومی ندارد! در مورد فدرالیسم در ایران هم همین است، موافقت یا مخالفت من با آن معنایی ندارد! چون موضوعیت ندارد!
لذا کسی که در مورد ایران کنونی، حرف از فدرالیسم می‌زند، یا معنای فدرالیسم را مطلقاً نفهمیده است، یا اینکه دنبال تجزیه و نابودی ایران است. فدرالیسم یک حرکت تدریجی از کثرت به وحدت است، نه بالعکس!
فدرالیسم از بعد حقوقی و سیاسی، بدین صورت است که چند قدرت و نهاد برساخته، با هم متحد می‌شوند و دولت فدرال تشکیل می‌دهند، مانند مهاجرنشین های آمریکای شمالی که در اواسط قرن هجدهم و با یک روند تدریجی با هم متحد شدند و یا شاهزاده نشین های آلمانی که با یک روند تدریجی باهم متحد شدند و دولت فدرال تشکیل دادند. تا تبدیل به قدرتی بزرگ تر و دارای منزلتی بیشتر در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی شوند. فدرالیسم یعنی اینکه چند ساختار قدرت تصمیم میگیرند و بخشی از قدرت خود را به یک قدرت مرکزی (فدرال) تفویض می‌کنند تا تبدیل به یک قدرت بزرگتر شوند! نه اینکه یک قدرت مرکزی اختیارات بیشتر به تقسیمات خود در پهنه جغرافیایی کشور بدهد، که این فدرالیسم نیست! تقسیمات کشوری است. تقسیمات کشوری توسط حکومت می‌تواند به هر صورتی باشد و دولت مرکزی با توجه به خیر و مصلحیت عمومی، هرچقدر اختیار حاکمیتی که بخواهد می‌تواند به استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها و روستاها و بخشداری‌ها و دهداری ها و ... واگذار کند و این فقره، هیچ ارتباطی با فدرالیسم ندارد. حتی اگر اسم تقسیمات کشوری بجای «استان»، «ایالت» هم باشد، دلالتی بر فدرالیسم نمی‌کند!

-بخشی از مقاله/ کانال محمد محبی

@mohebbisbs


@politicalculture