گامی به سوی دوستی و زندگی متعالی شهروندی در جامعه ایرانی با رعایت قوانین و مقررات دولت ج. ا. ایران
سه قرارداد مهم میان ایران و آمریکا …موسویان، پژوهشگر دانشگاه پرینستون:
سه قرارداد مهم میان ایران و آمریکا
موسویان، پژوهشگر دانشگاه پرینستون:
نخست، 'معاهده مودت' دو کشور که در سال 1955 امضاء شد. این پیمان در مورد روابط اقتصادی و کنسولی است. ایران و آمریکا مشکلات متقابل زیادی در مورد شهروندان و امور کنسولی دارند. ترامپ هم مایل بود از برجام سهم اقتصادی داشته باشد و نان برجام را فقط اروپا و روسیه و چین نخورند. ایران به استناد این معاهده، شکایتی علیه آمریکا به دلیل تحریم ها تسلیم دادگاه بین المللی لاهه نموده است. استناد ایران به این معاهده و ارائه چنین داخواستی براساس آن، به این معنی است که ایران این معاهده را قبول دارد. آیا ترامپ حاضر است این معاهده را بعنوان معیار بپذیرد؟
دوم قرارداد الجزایر است که درسال 1981 میان ایران و آمریکا امضاء شد. دراین قراداد دو کشور توافق کرده اند که دیپلمات های گروگان در تهران آزاد شده و روابط عادی دیپلماتیک براساس دو اصل 'احترام متقابل' و 'عدم مداخله در امور داخلی یگدیگر' داشته باشند. بعد از امضای قرارداد و آزادی دیپلمات های آمریکایی، آمریکا به جای اینکه روابط دیپلماتیک خود با ایران را براساس این قرارداد تنظیم کند، قطع رابطه کرد و بلافاصله نیز از تجاوز صدام به خاک ایران حمایت کرد.
سوم برجام است که آمریکا امضاء کرد و شورای امنیت سازمان ملل هم تصویب کرد.
آمریکا هرسه توافق را نقض کرده است. اکنون آقای ترامپ که خواستار مذاکره است بگوید کدام از این توافقات را بعنوان معیار و ملاک قبول دارد؟
@politicalculture