پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران:

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران:

اتاق‌ ایران با همکاری 3 پویش مدرسه‌ساز، 130 کلاس درس در مناطق زلزله‌زده غرب می‌سازد

قرار است 130 کلاس درس در قالب 45 مدرسه روستایی از مجموعه مدارس تخریب‌شده، در قالب پویشی با حضور اتاق‌های بازرگانی و سه موسسه مدرسه‌ساز «پویش ایران من»، «انجمن حامی» و «مهر گیتی» ساخته شود.

بر اساس آماری که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه از تعداد مدرسه‌های آسیب‌دیده در زلزله اخیر کرمانشاه ارائه داده، از حدود 850 مدرسه در منطقه، 81 مدرسه تخریب‌شده است؛ 53 مدرسه از این آمار تخریب صددرصد شده و بقیه آسیب جدی دیده‌اند.

سابق بر این مدارسی که ساخته می‌شد بخشی از بودجه آن را دولت و بخشی از بودجه را نیکوکاران مدرسه‌ساز تقبل می‌کردند ولی هنوز بودجه دولتی برای ساخت این مدارس آسیب‌دیده تخصیص داده نشده است. در نتیجه ما نباید منتظر بودجه دولتی بمانیم.

فرق این مدارس با سایر مدارس که قبلاً که توسط مدرسه‌سازان ساخته می‌شود این است که صددر صد بودجه را سازندگان نیکوکار و اتاق‌های بازرگانی می‌دهند.

در این پروژه ساخت سریع مدارس ضروری است تا بتوانیم در اسرع وقت، پیش از پایان سال تحصیلی امسال و یا آغاز سال تحصیلی بعدی این مدارس را آماده کرده و تحویل دهیم.

پیشنهادهایی برای ساخت سریع با استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته و سازه‌هایی با اسکلت‌های فلزی داده شد؛ این سازه‌ها پیچ و مهره‌ای است و سریع نصب می‌شود و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است که در زمان زلزله مجدد این‌ها مقاومت دارند.

برای فاز اول کار، سه موسسه مدرسه‌ساز برای ساخت تعدادی از مدارس مذاکره کردند؛ ساخت 12 مدرسه از 45 مدرسه به‌عنوان فاز اول توسط سه موسسه پویش ایران‌من، مهر گیتی و انجمن حامی تأیید شده است.

بسیاری از مدارس آسیب‌دیده در منطقه، مدارس فرسوده و قدیمی بودند ولی مدارسی هم داشتیم که در سال 1384 افتتاح‌شده و به طور جدی آسیب دیده بود.


@politicalculture