باختیم یا بردیم؟

باختیم یا بردیم؟


عده ای از ایرانیان عقیده دارند: بعضی مواقع باخت برد است و بازی ایران و اسپانیا یکی از آن موارد است. ساده تر که بگویم وقتی اسپانیا ۳ گل به پرتغال میزند و یکی به ایران، معلوم است که ایران برده است! پس تبریک به هموطنان و تشکر از بازیکنان قهرمان‌ ما.

و اما یک مشاهده: در این بازی ایران از خود دفاع کرد و شاید برای همین هم چنین نتیجه خوبی گرفت. تاریخ ایران پر از این درس برای ایرانیان است. هروقت در وضعیت دفاعی بوده است نباخته ولی وقتی مهاجم شده باخته و یا حتی وقتی هم که برده، توفیقش ناپایدار بوده است. البته چند مورد استثنا هم داریم ولی این مشاهده در کل درست است.

ما یک ملت دفاعی بوده و هستیم. بی دلیل نیست که در اکثر جنگهایی که کرده ایم بازنده بوده ایم ولی بعد از باخت که در وضعیت دفاعی قرار میگرفتیم فاتح را شکست می دادیم و پیروز می شدیم ( اعراب و مغولان). بد هم نیست که یک ملت دفاعی بمانیم چون انسانی تر است و با ما که یک "کشور فرهنگی" هستیم بیشتر همخوانی دارد.

@politicalculture