«اورهان پاموک»، برنده‌ی «نوبل ادبیات» سال ۲۰۰۶ به دعوت انتشارات «ققنوس» به نمایشگاه کتاب تهران می‌آید

"اورهان پاموک"، برنده‌ی "نوبل ادبیات" سال ۲۰۰۶ به دعوت انتشارات "ققنوس" به نمایشگاه کتاب تهران می‌آید.
‏وی قرار است روز بیستم اردیبهشت در غرفه‌ی نشر ققنوس در مصلی تهران حضور یابد.

این نویسنده و فعال اجتماعی 66 ساله ترکیه ای که آثار او به دهها زبان از جمله فارسی ترجمه شده و در دهها کشور جهان خوانندگان و طرفداران پرشماری دارد.

يادآور مي‌گردد "اورهان پاموك" در 6 فوريه سال 2005 (18 بهمن 1383) در مصاحبه با نشريه "تاگساينكر" چاپ سوييس صراحتاً به موضوع نسل کشی ارمنیان و بررسي آزادانه در باره وقايع اسفبار سال 1915 اشاره كرده و گفته بود: "در تركيه بيش از يك‌ونيم ميليون ارمني و نزديك به سي هزار كرد به قتل رسيده‌اند".

اين سخنان "پاموك" در تركيه جنجال بزرگي به راه انداخت تا جايي كه دادستاني اين كشور نيز دستور پيگرد قضايي وی را داد. اما بعد از چند سال كش و قوس و تحت فشار افكار عمومي جهان و خط و نشان كشيدن اتحاديه اروپا دادستاني تركيه از موضع خود عقب‌نشيني كرده، شكايت عليه پاموك را مختومه اعلام كرد.

اين روشنفكر نام آشناي عرصه ادبيات ترك بار ديگر در گفتگو با شبكه تلويزيوني "يورونيوز" بر سخنان خود در مورد واقعيت نسل‌كشي ارمنيان تأكيد كرد. اين شبكه در برنامه خبري 30 نوامبر سال 2009 (9 آذر 1388) گفت‌وگويي با پاموك پخش كرد كه طي آن پاموك ضمن حمايت از عضويت كشورش در اتحاديه اروپا از سخنان قبلي‌اش در خصوص كشتار ارمنيان در سال 1915 در تركيه دفاع نمود.

هرچند تا كنون تحت فشار اتحاديه اروپا، "پاموك" از پيگرد قضايي در امان مانده است اما معلوم نيست كه وي بتواند از كينه ملي‌گرايان كشورش كه جان "هراند دينك" روزنامه‌نگار و فعال اجتماعي ارمني را گرفتند، در امان باشد.

"ياسين حيال" يكي از متهمان اصلي ترور "دينك" در ملأ عام عليه پاموك سخنان تهديدآميزي را بيان نمود كه ثابت كرد وي يكي از اهداف ترور آنان بوده است.‌

"پاموک" به خاطر جو ترور و نبود امنيت جاني، سالها پيش تركيه را ترك و در شهر نیویورک آمريكا سكني گزيده و استاد ادبیات دانشگاه کلمبیا در اين شهر است.