دو پیشنهاد مهم ترامپ و پوتین به ایران.. فرازچمنی

دو پیشنهاد مهم ترامپ و پوتین به ایران

فرازچمنی

در زمانی که ملت و نظام ایران در پی مقابله با مشکلات اقتصادی کشور و آماده سازی برای پایداری در برابر موج جدید تحریم های ظالمانه علیه ایران بودند، به یکباره دو پیشنهاد، یکی از جانب ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و دیگری از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مطرح گردید که احتمالا" گویای بخشی از توافق دو ابرقدرت در هلسینکی است.

در زمانی که با شگفتی از خبر پیشنهاد پوتین در خصوص انتقال خط لوله گاز ایران به اروپا شگفت زده و در عین حال شادمان شده بودم، خبر جدید پیشنهاد ترامپ را مبنی بر ملاقات بدون پیش شرط با طرف ایرانی شنیدم که شگفتی ام را چند برابر کرد و با دقت در جزییات، آن را دو فرصت بزرگ برای کشورم یافتم. اینکه چرا از آنها به عنوان فرصت های بزرگ نام بردم نیاز به توضیحاتی است که در پی می آید.

یکی از مسائلی که اروپایی ها با آن مواجه بودند و آنها را ناگزیر می ساخت که تن به خواسته روسیه برای دریافت انحصاری گاز از این کشور بدهند، توسعه طلبی روسیه در شرق اروپا، تعرض به اوکراین و اشغال شبه جزیره کریمه بود. در حالی که اروپا، همواره انتقال گاز ایران بویژه از مسیر ترکیه را بهترین گزینه می دانست. جالب اینکه، اکنون پوتین به ایران چنین پیشنهادی می دهد. اگر چه جزییات آن از حیث مسیر انتقال و چگونگی اجرای آن همچنان نامعلوم است ولی آنچه مسلم است طرف روس ممکن است منافعی را در این پروژه بزرگ طلب نماید. در هر حال، تحقق چنین پروژه ای برای ایران، تحول مهمی در اقتصاد ایران و تقویت دیپلماسی ایرانی در حوزه اروپایی تلقی می گردد.

در همان روز طرح این فرصت اقتصادی برای ایران از سوی رییس جمهور روسیه، ترامپ پیشنهاد ملاقات بدون پیش شرط با ایران را مطرح کرد که در آن از شرایط دوازده گانه ای که پیشتر پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام می کرد، ذکری به میان نیامده است. ضمن اینکه، ترامپ به این نکته اشاره کرد که این ملاقات و مذاکرات بازنده ای نخواهد داشت! بنابراین، ظاهرا" این موضع جدید و غیرمترقبه در جای خود می تواند یک موفقیت برای ایران محسوب شود و به زعم این جانب در صورت صداقت طرف آمریکایی، نوعی تغییر موضع آمریکا نیز تلقی می گردد.

البته باید منتظر شد و روند تلاش های دیپلماتیک را دنبال نمود. هوشیاری و دقت در خصوص هر دو موضوع مورد اشاره ضروری است. باید در مذاکرات از هر گونه آرمانگرایی بشدت پرهیز کرد و با منطق اولویت منافع ملی و در نظر داشتن واقعیت های مذاکره و دیپلماسی پیش رفت و نباید نادیده گرفت که همواره بهترین موضع در مذاکرات، پیروی از متطق برد-برد است. شکی نیست که باید امتیازی داد و امتیازی گرفت، اما روسیه و آمریکا باید هر دو به وعده هایی که می دهند پای بند بمانند........

@politicalculture