گامی به سوی دوستی و زندگی متعالی شهروندی در جامعه ایرانی با رعایت قوانین و مقررات دولت ج. ا. ایران
🍀🍂🌸 …🌼 سالروز فوت یک ستاره
🍀🍂🌸
🌼 سالروز فوت یک ستاره
امروز اولین سالگرد فوت مریم میرزاخانی، ستاره بی بدیل علم و دانش ایران زمین و یکی از بزرگترین دانشمندان ریاضی قرن است. چیزی که مریم در پی کشف آن بود، ارتباط مستقیم با خلقت و مختصات آن داشت که متاسفانه فرصت و اجازه تکمیل آن را پیدا ننمود و سرانجام با پیوستن به حقیقت مطلق، سرافرازانه در جوار حق آرام گرفت.
سال های زیادی طول خواهد کشید تا مریم میرزاخانی و دستاورد های عظیم او شناخته شوند. امروز بمناسبت اولین سال درگذشت این بانوی بزرگ، نگاهی می کنیم به زندگی و مرگ او از سه زاویه اخلاق، علم و عرفان....
در ارتباط با ویژگی های اخلاقی و رفتاری مریم باید گفت؛ او در تاریخ ما فرشته ای بود استثناء. فرشته ای معصوم و مظلوم که در طول زندگی، تحقیق و تحصیل و در رفتار و اخلاق همواره جزو اولین ها بشمار می رفت. او بعنوان یک نخبه علمی برجسته در دنیا، همیشه به عرض و کیفیت زندگی توجه می کرد تا طول و حواشی آن، لذا آنچه از سجایای اخلاقی بر ما باقی گذاشت، جزو مباهات بوده و تا مدت ها درباره آن میتوان سخن گفت و قلم فرسائی کرد.
بعد دوم زندگی مریم، بعد علمی است. بانوی ریاضیات کشورمان، در دو دوره پشت سر هم، مدال طلای المپیاد ریاضی را تصاحب و بعنوان مغز متفکر، جایزه فیلدز ( نوبل ریاضی) را از آن خود ساخت. دستاورد های او در ریاضیات، میراثی است جاودان. حقایق ریاضی که او به کشف آنها نائل آمد، فراتر از ریاضیات تاثیر گذار بوده و برای همیشه در شناخت جهان، خلقت و عظمت و اهمیت آن اثر خود را خواهند داشت.
بعد سوم، نگاه عرفانی به زندگی و مرگ اوست. چون عرفان قابلیت اثبات و تعریف پیدا نمی کند، لذا در این حوزه نمی توان چندان ورود نمود، اما اجمالا باید گفت؛ ریاضی اساس و شالوده خلقت و برآمده از قدرت لایزال خالق هستی است که مرتبه کشف و شهود بر آن، مترتب بر درک مفهوم زمان، مکان، فضا و قضا و قدر است که دارای زمانبندی از ازل تا ابد بعنوان قیامت بوده و جز ذات اقدس الهی کسی شایسته درک آن نخواهد بود.
خداوند روح آن مرحومه را شاد و قرین رحمت فرماید.
"فاتحه نثار روح پر فتوت آن بانو"
💫 محمود نامی
🍀🍂🌻🍁🌸🌾
@ofoghenegah