خواب زمستانی اقتصاد ایران.. مجتبی احمدی

خواب زمستانی اقتصاد ایران

مجتبی احمدی

نزدیک به هفت ماه از امسال یعنی سال 1396 می‌گذرد و اقتصاد ایران همچنان با بن‌بست رکود روبرو است؛ گویی که در بر همان پاشنه گذشته می‌گردد. بسیاری فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دست نگاه داشته‌اند و ریسک‌های اقتصادی را به جان نمی‌خرند. پیش‌ازاین، عده‌ای از کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که فعالان بازار و بخش خصوصی منتظر انتخابات ریاست جمهوری هستند تا پس از برگزاری آن، جهت‌گیری اقتصاد ایران به‌ویژه بازارها مشخص شود. آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند که پس ‌از این انتخابات اقتصاد ایران جانی تازه می‌گیرد و میزان سرمایه‌گذاری‌های داخلی افزایش پیدا می‌کند؛ اما نه‌تنها این پیش‌بینی محقق نشد، بلکه اکنون بازارها به خواب عمیق‌تری رفته‌اند و بسیاری از فعالان بخش خصوصی از این اوضاع رخوت‌انگیز اقتصادی کاملاً ناراضی هستند.

وعدهای توخالی:

سال گذشته رئیس‌جمهور و بسیاری از مسئولان اقتصادی جمهوری اسلامی وعده داده بودند اقتصاد ایران در سال 1396 رونق می‌گیرد. آن‌ها حتی با همین وعده برخی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را تشویق به سرمایه‌گذاری کردند. اما هیچ اقدامی که در عمل سبب تغییر مثبت شود، از سوی دولتمردان دیده نشد. نکته عجیبی که دراین‌بین به چشم می‌خورد رشد اقتصادی هفت‌درصدی در آمارهاست که هیچ‌گاه مردم آن را در زندگی و کسب‌وکار خود لمس نکرده‌اند. مرکز آمار و بانک مرکزی ایران مدعی رشد مثبت اقتصادی هستند؛ اما سؤال مشترکی که بین مردم و فعالان بخش خصوصی وجود دارد، این است که چطور می‌شود یک اقتصاد به مرز رشد 7 درصدی برسد و رکود همچنان پابرجا باشد. بحران ورشکستگی کارخانه‌هایی چون آذرآب، هپکو، پلی اکریل اصفهان، بلبرینگ سازی تبریز، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و صدها بنگاه اقتصادی دیگر می‌تواند منطق محکمی برای این سؤال مهم باشد/ کانال بیان مدیانت

@politicalculture