دولت عراق برای توسعه میادین نفت کرکوک با بی‌پی مذاکره می‌کند.. /بی بی سی

دولت عراق برای توسعه میادین نفت کرکوک با بی‌پی مذاکره می‌کند

دولت عراق می گوید مذاکره با شرکت عظیم نفتی بریتانیایی بی‌پی را برای توسعه میادین نفتی کرکوک آغاز خواهد کرد.

به گفته وزیر نفت عراق دولت این کشور قصد دارد با قراردادی محکم تولید نفت کرکوک را از ۴۷۰ هزار به ۷۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

شهر کرکوک جزو اقلیم کردستان عراق نیست، اما بعد از حمله گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به شمال عراق در سال ۲۰۱۴ و دفاع نیروهای پیشمرگ از این شهر، کنترل آن عملا به دست دولت خودگردان کردستان افتاد.

اما پس از همه‌پرسی استقلال کردستان، نیروهای دولتی عراق وارد کرکوک شدند و کنترل شهر به دست دولت مرکزی افتاد./بی بی سی

تحلیل کانال فرهنگ سیاسی:
بدون شک اقدام دولت عراق در انعقاد قرارداد با بریتیش پترولیوم پاسخی به اقدام روس ها در پشتیبانی حرکت سیاسی بارزانی و انعقاد قرارداد نفتی بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق تلقی می گردد.

@politicalculture