❞ اولین کانال علمی دانشـجویان رشته عـلوم سیـاسی : #آموزشی_سیاسی #مفاهیم_سیاسی #مقالات_سیاسی #کلیپهای_سیاسی ❞ پرداختن به تمامی مقاطـع : #کارشـناسـی ➤ #کارشـناسی_ارشـد ➤ #دکـتری ➤ ● مدیر کانال : علی عمرانی - دانشجوی علوم سیاسی 「 @Aliomrani100 」
🗞 در فلسفه کانت، نفس انسان دارای سه قوه است؛ قوه شناخت، قوه میل و قوه احساس لذت و الم
🗞 در فلسفه کانت، نفس انسان دارای سه قوه است؛ قوه شناخت، قوه میل و قوه احساس لذت و الم. کانت معتقد است که هر یک از این قوا یک صورت برتر نیز دارند و این صور برتر هنگامی پدید می آیند که یک قوه، قانون عملکرد خود را در خود بیابد و یا به تعبیری دیگر خودآئین و قانونگذار خود باشد.
🗞 در فلسفه کانت، عقل نیز به صور برتر این قوا علاقمند است. بنابراین در عقل سه علاقه وجود دارد؛ علاقه نظری(عقل محض)، علاقه عملی(عقل عملی) و علاقه زیبایی شناختی(قوهء حکم).
🗞 بنابراین عقل محض به قوه شناخت برتر، عقل عملی به قوه میل برتر و نهایتا قوهء حکم به قوه احساس برتر علاقمند است. ژیل دلوز در فلسفه نقادی کانت روابط این قوا را در یک جمله رندانه خلاصه کرده است؛ او می گوید: شاید هیچ لذتی بدون میل، هیچ میلی بدون لذت و هیچ لذت و میلی بدون شناخت نباشد.
🗞 در فلسفه کانت، انسان دارای سه قوهء ذهنی نیز است؛ قوای فاهمه، عقل و تخیل که هر یک از این قوای ذهنی، تحت نظارت یکی از قوای نفس انسان و در روابطی متفاوت در نقد کانت وارد می شوند.
🗞 بعنوان مثال کانت معتقد است که عقل محض در علاقمندی خود به صورت برتر قوه شناخت، همه چیز را به قوه ذهنی فاهمه واگذار می کند.
🗞 و در آخر علائقی در عقل انسان وجود دارد که از حیث طبیعت متفاوت اند. قوای ذهن انسان [تخیل-عقل-فاهمه] دائما با یکدیگر در کشمکش اند و میل دارند تا همه توانایی های خود را به نمایش بگذارند و نهایتا به یک "سازگاری ناسازگار" دست یابند.
📜 در نگارش این متن از کتاب فلسفه نقادی کانت، ترجمه اصغر واعظی استفاده شده است.
︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻
🆔 @politickaraj
︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼
کانال علوم سیاسی⇱ ڪلیــڪ ڪنید