‍ 🏤🏦 🗄🗃📚.. 💠

‍ 🏤🏦 #بروکراسی 🗄🗃📚

💠 #تاریخچه

✅واژهٔ #بوروکراسی برای نخستین بار توسط شخصی فرانسوی به نام ونسان دوگورنه در سال ۱۷۴۵ استفاده شد.
⭕️او واژهٔ bureau بهمعنای میز تحریر و دفتر یا اداره را با پسوندگونهٔ برگرفته از یونانیِ cracy- را آمیخت و واژهٔ «بوروکراسی» را بهمعنای #حکومت_ادارات و یا #حکومت_مقامات_رسمی بهکار برد.

✅ بوروکراسی بعنوان یک #پدیده_اجتماعی و با توجه به کاربرد عملی آن نخستین بار توسط #ماکس_وبر #جامه_شناس شهیر آلمانی مورد استفاده قرار گرفت.
⭕️ماکس وبر در #سال1910 با توجه به شرایط #اقتصادی #سیاسی و #بی_نظمی_های_اداری اوایل قرن بیستم و رویداد جنگ جهانی اول به مطالعه#سازمانهای_دولتی در #اروپا پرداخت و ضمن تشریح موضوع بوروکراسی، چهارچوبی برای [اداره صحیح و اثربخش سازمان ها] معرفی نمود.
⭕️وبر اصطلاح بوروکراسی را در 2 معنی بکار برد:
1_مجموع #مقامات_اداری
2_ #سازمانهای_بزرگ_رسمی در جامعه امروزی
⇜ ڪــانــال‌ علــوم سـیاســـی ❦
─┅─═ঊ🎀🎀ঈ═─┅─ @politickaraj
─┅─═ঊ🎀🎀ঈ═─┅─