❎چرا دچار شکاف طبقاتی شده‌ایم؟.. ✍🏻سجاد شیر محمدی.. ✅قسمت اول

❎چرا دچار شکاف طبقاتی شده ایم؟

✍🏻سجاد شیر محمدی.
✅قسمت اول

تاریخ سیاسی ما به شدت تحت تاثیر مسائل فقر و غنا بوده است ناتوانی در پر کردن این شکاف طبقاتی به پوپولیسم و اقتدارگرایی منجر شده است.در بسیاری از دوره ها ما می توانیم شکاف طبقاتی را مشاهده کنیم مثل دوره ی یونان باستان ،اشکانیان،و از همه مهمتر شکاف طبقاتی مدرن که از دوران حکومت پهلوی در کشور ایجاد شد که در بسیاری از روزنامه ها،فیلم ها،ادبیات آن دوره ،اقتصادو... این شکاف را مشاهده کنیم که مهمترین عامل بروز انقلاب شکاف طبقاتی بوده است و با ظهور انقلاب این شکاف کاهش پیدا کرد چرا که بیشتر سرمایه داران یا فرار کردند یا کشته شدند.اما از دوره ی ریاست جمهوری اقای هاشمی و دولت سازندگی این شکاف دوباره تشدید شد و علت آن را می توان در ناتوانی روش نولیبرالی بود که آقای هاشمی در اقتصاد آن دوره به کار گرفت و دولت های بعدی نیز این روش به کار گرفته شد.افراد نولیبرال در درون قوه ی مجریه سعی در هدایت اقتصاد ایران به سمت سرمایه داری را دارند و روش های نولیبرالی را به کار گرفته اند.اما فقط نمیشود همه این عوامل را به دولت ارجاع داد باید سایر بخش های کشور نیز بررسی شود.یک سوال مهم که امروزه برای بیشتر مردم به وجود امده است این است که چرا قوه قضائیه با افرادی که باعث به وجود آمدن این شکاف شده اند برخورد نمی کند؟چرا خورده دزدان دستگیر میشوند ولی اختلاس گران و ژن های خوب به راحتی از مرز ها رد میشوند؟اما با این همه ،بیشتر این عوامل به خود قوه ی مجریه باز می گردد ،قوه ی مجریه ای که سرمایه ی اصلی جامعه در دست او است ،سرمایه اصلی کشور ما نفت که درآمد آن در دست دولت است ،بودجه را دولت تنظیم می کندو...پس تمام شاهراهای اقتصادی در دست دولت است دولتی که سعی دارد اقتصاد کشور را به سمت سرمایه داری سوق دهدکه این اقدام کاملا به ضرر اقتصاد کشور است چون اقتصاد ایران ظرفیت چنین اقدامی را ندارد.برخی ها اقتصاد ایران را با اقتصاد ژاپن مقایسه میکنند و میگویند با آنکه ژاپن داری اقتصاد سرمایه داری است ولی دچار شکاف طبقاتی نیست علت آن است که ژاپن جزو یکی از کشور های متروپل است و دارای اقتصادی قدرتمند در دنیا است اینگونه کشور ها اقتصاد دنیا را دست دارند و قدرت زیادی از این طریق به دست می آورند و بخشی از این قدرت را در میان مردم و جامعه شان پخش می کنند،در حالی که وجود تحریم ها،شرایط نابسامان اقتصادی و ارزی کشور امکان چنین شرایطی را از ایران گرفته است،اقتصاد دولتی ایران یکی از مهمترین عوامل فساد و شکاف طبقاتی است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌✅انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه رازی

@anjoman_elmi_olom_siasi