🖌در ایران چند نوع داریم؟ … (✍ تقی رحمانی).. 🔻ما سه نوع روشنفکری داریم

🖌در ایران چند نوع #روشنفکری داریم؟


(✍ تقی رحمانی)

🔻ما سه نوع روشنفکری داریم. یکی روشنفکران فرانسوی هستند که درگیر مسائل سیاسی می‌شوند و با افکار عمومی رابطه برقرار می‌کنند.

🔸مثل ژان‌پل سارتر که اول صف تظاهرات می‌ایستد. این روشنفکران حال یا وارد دولت می‌شوند یا نمی‌شوند که اگر بشوند مثل محمدعلی فروغی باید مناسبات جدیدی برایشان تعریف کرد.

🔸بعضی از روشنفکران هم آلمانی هستند که درباره مردم و سیاست می‌نویسند و تحقیق می‌کنند. مثل‌هابرماس که می‌رود با پاپ جدید مصاحبه می‌کند یا گفت و گویش با روشنفکران دیگر. روشنفکران انگلیسی هم هستند که صرفاً آکادمیک هستند. مثل گیدنز که به احزاب خط می‌دهند و در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند. بعضی از روشنفکران ما که روی آکادمیک بودنشان تاکید می‌ورزند و وارد عرصه سیاست نمی‌شوند از این دست روشنفکران هستند.

🔸 در حالی که شرایط ایران و انگلیس باهم متفاوت است. اما در ایران بیشتر روشنفکران اثرگذار متمایل به سبک فرانسوی هستند مثل دکتر شریعتی.

🔸در ایران چون نهادهای آکادمیک مستقل از دولت وجود ندارد و فشارها روی نهادهای مستقل همواره هست، روشنفکری در ایران نمی‌تواند مانند همتایان انگلیسی‌اش بنشیند و حکم صادر کند و ناگزیر است به روشنفکری فرانسوی نزدیک شود.


┄┅ ┅┄ ┅✶🇮🇷✶┅ ┄┅┅ ┄
🇮🇷 @politickaraj 🇮🇷
┄┅ ┅┄ ┅✶🇮🇷✶┅┄ ┅┅ ┄