✳️⬅️ معیار شکنجه متهمین، در قانون ایران وجهان چیست؟؟؟. ✍مجید بهمن زاده

✳️⬅️ معیار شکنجه متهمین، در قانون ایران وجهان چیست؟؟؟
✍مجید بهمن زاده

درمنظر عمومی، شکنجه متهمین صرفا شامل مواردی نظیر ضرب و شتم ویا آویختن افراد از سقف و یا بستن دست و پای افراد برای اخذ اقرار می باشد.

اما براساس دکترین حقوقی در ایران و جهان، هرگونه اقدامی که موجب سلب امکان دفاع عادلانه متهم از وی باشد و یا امکان را بادشواری مواجه کند، میتواند جزیی از مصادیق شکنجه و یا تجاوز به حقوق قانونی، شرعی و انسانی متهم باشد.

لذا پس از رد"" لایحه جامع قانون حقوق شهروندی "" که دردولت اصلاحات به مجلس تقدیم شد و با مخالفت شورای نگهبان، امکان تصویب و اجرای آن منتفی شد، طرح پیشنهادی قوه قضاییه درقالب ماده واحده دفاع از ""حقوق متهمین "" با چندین بند در سال ۱۳۸۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که براساس مفاد مجمل و مختصر همین ماده واحده نیز، استفاده از چشم بند، عدم رویارویی متهم با بازجو و روبه دیوار نشاندن متهم و عدم ارتباط وی با وکیل و خانواده و بکارگیری الفاظ رکیک از سوی بازجو و مطرح کردن سوالات نامربوط نظیر ارتباطات خصوصی واخلاقی متهم ، بعنوان مصادیق تضییع وتجاوز به حقوق متهم لحاظ شده اند، چرا که با ایجاد استرس، دلهره وعدم تمرکز متهم، امکان دفاع عادلانه متهم را از اوسلب می کند.

مضافا اینکه امروزه، نگهداری متهم در سلول انفرادی، بعنوان ""شکنجه سفید "" و عاملی رنج آورتر از ضرب وشتم در مکاتب حقوقی جهان شناخته می شود.

✅ #سیاست_شناسی
@politicology