شناخت مفاهیم سیاست به بیان ساده. مفاهیم سیاسی را بهتر بشناسیم تا پخته و منطقی اظهارنظر کنیم این کانال هوادار هیچ جناح،حزب و گروهی نیست انتشار مطالب به معنای تایید آنها نیست ارتباط با ادمین: @politico_admin .
⚛️❇️ اگر بس است، رانت بورس کالا را هم حذف کنید. ✍️ رضا دلبری
⚛️❇️ اگر بس است، رانت بورس کالا را هم حذف کنید
✍️ رضا دلبری
◀️ ارز تک نرخی 4200 از همان ابتدا محکوم به شکست و فساد بود . فقط به این دلیل ساده که بازار آزاد را نادیده گرفته بود. همان ابتدای طرح ارز دستوری، ابتدا اقتصاد دانان، سپس صادرکنندگان، بعد فعالان بورس و بازار سرمایه، بعد تجار و درنهایت نمایندگان و مردم عادی پی به ابعاد عظیم رانت و فساد خوابیده در این طرح بردند . در نهایت دولت که به خواب رفته بود پس از 3 ماه و خرج 30 میلیارد دلاری از خزانه بازگشت به بازار نیمه باز ( در بسته جدید ارزی هم همچنان محدودیت را شاهدیم) را دستور داد. طرح جدید، حداقل رانت و فساد کمتری خواهد داشت. ظاهرا دولت تا زمانی که بوی فساد موضوعی فراگیر نشود، دست به اقدام نمی زند. همین اتفاق هم در بورس کالا از زمان ارز جهانگیری به وجود آمده است اما چون کمتر از آن مطلع هستند دولت فعلا نادیده گرفته است.
🔸 در ماجرای بورس کالا هم همین است اما چون هنوز رسانه ای نشده است و مردم عادی کمتر به آن اشراف دارند و از توزیع رانت و فساد و پولدار شدن یک شبه عده ای باخبر نشده اند، دولت دلیل به توقف طرح نرخ گذاری دستوری کالاها نمی بیند. اما وقتی مردم عادی هم از فساد قیمت گذاری دستوری کالاها اعم از مس و فولاد و محصولات پتروشیمی به نرخ ارز دولتی 4200 با خبر شدند و کوس رسوایی آن عالم گیر شد دولت شاید به فکر چاره بیفتد.
🔸رانت و فساد بورس کالا هم شبیه دلار 4200 است. با این تفاوت که در دلار 4200، وارد کننده دلار را گرفته و کالایی با قیمت دلار دولتی وارد کرده یا نکرده و از تفاوت قیمت 8000 تومانی دلار با بازار آزاد بهرمند شده است اما در بورس کالا، محصولات کارخانه های عموما دولتی یا بورسی با قیمت دلار دستوری نرخ خورده و مستقیما در بازار به نرخ دلار آزاد فروخته شده است.
🔸دولت با قیمت گذاری دستوری در بورس کالا به نام حمایت از مصرف کننده، این شانس را برای افرادی که از امتیاز ویژه برخوردارند فراهم کرده است که با خرید کالا با دلار پایین، کالا را در بازار آزاد به نرخ بالا بفروشند. در این چند وقت هر که از بورس کالا خرید، سود نجومی کرد.
هر جا دولت به نام حمایت از مردم و مصرف کننده، قوانین و مقرراتی وضع کرد که برای تجارت آزاد محدودیت ایجاد شد، مطمئن باشید که پای رانت و فساد و نورچشمی ها به آن حیطه باز خواهد شد.
بزرگواران لطفا اگر بس است، رانت بورس کالا را هم موقتا حذف کنید تا تولید کنندگان کمی نفس بکشند. غصه نخورید، در آینده فرصت های رانتی دیگری باز پیدا می شود.
#رانت_بورس_کالا #فساد
✅ #سیاست_شناسی
@politicology