شناخت مفاهیم سیاست به بیان ساده. مفاهیم سیاسی را بهتر بشناسیم تا پخته و منطقی اظهارنظر کنیم این کانال هوادار هیچ جناح،حزب و گروهی نیست انتشار مطالب به معنای تایید آنها نیست ارتباط با ادمین: @politico_admin .
💠 کشورهای خاورمیانه، همچنان در خود محوری.. ✍️ رضا میرزایی
💠 کشور های خاورمیانه، همچنان در خود محوری
✍️ رضا میرزایی
🔸شاید شما هم داستان انوشیروان و بزرگمهر و البته جغدها را شنیده اید که احتمالا در نهایت به این ضرب المثل ختم شد:
گر ملک اینست و همین روزگار
زین ده ویران دهمت صدهزار
👈شاید بتوان گفت این داستان تعداد قابل توجهی از کشورهای خاورمیانه است، هر چند برخی کشور ها را به لحاظ ویرانی، و برخی نیز به لحاظ ملکی را میتوان فاکتور گرفت! البته این به معنای تایید اقتدارگرایی یا تمامیت خواهی نیست. در همین ابتدا شاید این تلقی بوجود بیاید که تا کشوری تمامیت خواه یا توتالیتر نباشد، نمیتواند در این آشفته بازار نان و توسعه ای برای خود دست و پا کند ، و البته این نگرش بعد فراموش شده ای دارد که به گذشته باز می گردد و آن اینکه شاید در کشور های کمی موفق منطقه بعد ساختاری است که پایه ریزی و تثبیت شده و البته به انعطاف پذیری ابعاد غیر ساختاری نیز توجه و اقدام شده است.
🔺شاید یکی از فن های استمرار برخی حکومت ها در این منطقه تاکید و اقدام بر ناممکن ها باشد که البته فرصت ساز و بیمه عمر این حکومت های نامشروع از سوی مردم خود می باشد! و احتمالا هم بتوان گفت خود محوری کشورهای این منطقه از همین جاها شروع می شود. البته این ها با این مفروض است که این حکومت ها دست نشانده نمی باشند. هر چند این مدل ها نیز همواره از صلب ترین و پیچیده ترین مفروضات عام پسند بهره می برند. اگر بخواهیم از نگاه شکاکانه و شاید هم کمی فلسفی فاصله بگیریم و به حقایق بپردازیم ممکن است بتوان گفت : همگرایی یک منطقه که بتواند به نظم بهتری در مسائل امنیتی و سیاسی بیانجامد مفروضاتی دارد که تقریبا در تمام آنها ما در منطقه عدم انطباق داریم .
🔺شاید اولین آنها ساختارهای مشترک و مشابه سیاسی است که ناموزون بودن آنها نوعی ناتوانی در انعقاد همکاری میان این واحد های سیاسی را ایجاد می نماید. ناهمگونی فرهنگی به انضمام اختلافات هویتی و ایدئولوژیکی مورد دیگری است که همچنان با دید ابزاری حاکمان در پیشبرد اهداف سیاسی و حکومتی خود ، حتی در وضعیت های تقابلی تشدید شده نیز قرار گرفته است. شاید بتوان گفت از بخت بد مشابهت های اقتصادی (با محوریت نفت و گاز) و مکمل نبودن اقتصاد کشور های این منطقه هم مشکل عمده دیگری است که علاوه بر رقابت و هزینه کردن دلارهای مفت نفتی در آن چه که جز خرابی ،ویرانی ، و کشتار انسان های بیگناه (آنهم با اکثریت مسلمان) چیزی به ارمغان نداشته است، پای قدرت های سود جو و استعمار گر پنهان و آشکار را به این منطقه باز کرده است .
🔺شاید بتوان گفت در چنین منطقه ای است که همانگونه که در عراق دیدیم! خلا قدرت بحران ساز و حادثه آفرین است ، و فرایند دولت-ملت سازی و توسعه دمکراسی و مشروعیت سیاسی با استناد بر محور های قانونی از الزامات محسوب می شود، و در صورت استحصال چنین الزاماتی خود محوری با چاشنی کسب منافع ملی در منطقه کمرنگ خواهد شد.
#خاورمیانه #خودمحوری
✅ #سیاست_شناسی
@politicology