✳️ رکود طولانی و گرانی جرقه را زد …

✳️ رکود طولانی و گرانی جرقه را زد...

👈در تحلیل تنش‌های اجتماعی دو دسته عوامل را باید از هم تفکیک کرد، «عوامل زمینه‌ساز» و «عوامل محرک». زمینه‌ساز آشوب‌ها قطعا اقتصادی است و اگر کسی بویی از اقتصاد و تاریخ برده باشد می‌داند که رکود طولانی مدت وقتی با اشرافیت و تبعیض و تکبر برخورد می‌کند چه نتایجی به بار می‌آورد. نمی‌شود عده‌ای از مردم برای نان شب جان بکنند و جلوی چشم‌شان کسانی را ببینند که از پول آنها هر روز پروارتر می‌شوند. تکرار داستان آقازاده‌ها و ژن‌های خوب و فاصله طبقاتی وزرا و... هم ملال‌آور شده است.

🔺شروع اعتراض‌ها شکی در تحلیل اقتصادی ماجرا باقی نمی‌گذارد. طی ماه‌های گذشته مالباختگان موسسات مالی تجمعات اعتراضی برپا کرده و‌ شعارهای تند داده‌اند، اینها فقط یکی از گروه‌های معترض هستند که دائما جلوی مجلس دیده می‌شوند و احتمالا وضع‌شان از کارگران و بازنشستگان و فرهنگیان و... بدتر نیست. با ترس ایجاد شده از افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان، قطع بیشتر یارانه‌ها، و بالا رفتن قیمت مواد غذایی مانند تخم مرغ جرقه‌ای که لازم بود تا مردم فرودست با اینها همراه شوند به وجود آمد. / جمهریت- دانش طلب

✅ سیاست شناسی:
@politicology