⚛️❇️ اروپا ایران را حمایت نخواهد کرد!. ✍️حمیدآصفی

⚛️❇️ اروپا ایران را حمایت نخواهد کرد!
✍️حمیدآصفی

🔸زنده یاد مهندس سحابی: در بعد از انقلاب‌ اروپا ایران را غارت کرده...

⏯ خروج آمریکا از «برجام»، به نظر می‌ رسد که دیپلماسی جمهوری اسلامی برای نجات برجام تکیه به «اتحادیه اروپا» است. باید پرسید چرا ایران به چین و روسیه برای حفظ برجام نمی آورد و تکیه نمیکند؟
دلیل مهم دیپلماسی نگاه به شرق ایران است که روسیه را برای خرید سلاح‌های نظامی و نیز اتحاد نظامی تاکنونی در بحران سوریه لازم دارد و چین هم به خاطر تامین و اردات کالای مصرفی بنجل که توسط فراکسیون بورژوازی و اردات محور رانت خواری ویژه خود را دارد این در حالی است که این دو کشور به همه قطعنامه های شورای امنیت برای مهار برنامه هسته‌ای ایران رأی دادن و توافق برجام را نیز امضا کردند.

⏯ امید داشتن به «اتحادیه اروپا» برای نجات «برجام» و شکستن رژیم تحریم استراتژی‌ جمهوری اسلامی جهت بهره‌ برداری از تضادهای اقتصادی و سیاسی اروپا و آمریکاست. اروپا و آمریکا بر سر گسترش مناطق نفوذ اقتصادی و دستیابی به بازار و کسب نفوذ سیاسی، رقیب هم به شمار می‌ روند و ایران نیز تلاش می کند از تضاد منافع اروپا و آمریکا استفاده نماید. در این میان دونالد ترامپ به تنش‌های میان آمریکا و اروپا دامن و «جنگ بازرگانی» راه انداخته و از نهادهای بین‌المللی مهمی خارج شده و از برخی نهادهای دیگر چون «سازمان تجارت جهانی» و یا «ناتو» سیاست ناز،تلکه کردن باروش مرعوب نمودن را در پیش گرفته است.

⏯ حاکمیت ایران در این چهار دهه برای برخورداری از تضاد اروپا و آمریکا، در مجموع ناکام مانده و این به علت نبود سرمایه و شرکت های آمریکایی در بازار ایران بوده که یک انحصار برای اروپایی هادر ایران فراهم آورده و اغلب کالاهای واسطه ای و سرمایه گذاری های آنان با چندین برابر نرخ جهانی، اقتصاد ایران را چاپیده اند. اما حاکمیت به پایان این دیپلماسی رسیده است زیرا اروپا در این مقطع چندان توان ایستادگی در برابر فشار آمریکا را ندارد.

⏯ با ظهور ترامپ در آمریکا تصمیم‌گیری‌ های در عرصه خارجی سریع اتفاق می افتد اما «اتحادیه اروپا» با ۲۷ کشور است و با توجه به شکاف میان خود، بر سر موضع گیری بر سر روابط خارجی، تنظیم رابطه با آمریکا،به کندی تصمیم می گیرند و ایران کارت های قوی که بتواند نظر و نگاه اروپا را به سود خود جلب نماید، ندارد. زیرا اقتصاد ایران بازار مصرفش در برابر گستردگی بازار آمریکا مقایسه فیل و فنجان است!
و فقط در سال ۲۰۱۶، دو هزار و ۲۵۱ میلیارد دلار کالا وارد کرده که رقمی بالای هزار میلیارد آن صادرات اروپا به آمریکا بوده و ایران تنها ۴۰ میلیارد دلار کالا وارد کرده که سهم اروپا نزدیک به ۲۴ میلیارد دلار بوده است.
در این معادلات ما آیا اروپا حاضر است برای حفظ بازار ایران، خود را از بازار آمریکا محروم نماید؟

⏯ در چنین شرایطی اروپا با برخی مخالفت های بیشتر نمادین چاره‌ای جز پذیرفتن هژمونی آمریکا را ندارد. از سویی دیگر قدرت «دلار» به مثابه معتبرترین پول جهان که ۶۳ درصد ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان را در انحصار خود دارد و سهم یورو در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان ۲۳ درصد بیشتر نیست و در این شرایط بانک های اروپایی اگر از ترس مجازات و جریمه خزانه داری آمریکا نتواند از دلار استفاده کند دچار ورشکستگی تمام عیار می گردد.

⏯ هسته مرکزی قدرت در ایران تاکنون هر گونه مذاکره‌ای را با آمریکا رد نموده و در صدد دریافت «تضمین» از اتحادیه اروپا برای تأمین بقای «برجام» است.
اروپا نیز یک بسته‌ بی پشتوانه به ایران عرضه کرده‌اند! با حمایت از شرکت‌های اروپایی در مقابل مجازات‌های آمریکا و در این راستا «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» را مطرح نموده که بتواند عملیات بازرگانی و سرمایه‌گذاری در رابطه با ایران را انجام دهند یا با افتتاح حساب‌هایی در بانک‌های مرکزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ایران جهت معاملات با ایران با پولی غیر از دلار.

⏯ بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران الزامی برای بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی اروپایی ایجاد نمی کند و شاید همکاری شرکت‌ های کوچک و متوسط اروپایی با ایران را موجب شود که آن هم بیشتر کالاهای مصرفی است و ایران ارزان تر می تواند بنجلش را از چین وارد کند! به نظر می آید اروپا دارد رفع تکلیف شرعی خود را در برابر ایران انجام می دهد!

#تحریم #حمایت_اروپا_از_ایران
✅ #سیاست_شناسی
@politicology