‍ ✴️✴️ مشکل بانک‌های ایران «رعایت نکردن استانداردهای بین‌المللی است و نه تحریم»

‍ ✴️✴️ مشکل بانک‌های ایران «رعایت نکردن استانداردهای بین‌المللی است و نه تحریم»

👈مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی اعلام کرد که «برخلاف ذهنيت مردم و برخی نخبگان، بخش قابل توجهی» از مشكلات همکاری بانک‌های ایران با بانک‌های دنيا ناشی از «علل غيرتحریمی» و رعایت نشدن استانداردهای بین‌المللی است.

🔺این مرکز در عین حال یادآور شد که تحریم‌ها و قطع رابطه ایران با بانک‌های جهانی باعث شده این بانک‌ها برخی استانداردهای بین‌المللی و مقررات جدید پولشویی و تأمين مالی تروریسم را اجراء نکنند و «بيش از پيش از استانداردهای روز دنيا عقب» باشند.

🔺به گفته این مرکز، ایران جزء ۲۳ کشور از میان ۱۵۷ کشوری است که استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) که اجرای آن‌ها از سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شده است را اجراء نمی‌کند.

🔺بر اساس این گزارش، بانک‌های ایرانی به دلیل کاهش سودآوری، افزایش زیان‌های انباشته و حجم بالای دارایی‌های با ضریب ریسک بالا «وضعیت نامناسبی» دارند.

🔺مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارش خود نتیجه‌گیری کرده که به «دليل رعایت ضعيف استانداردهای گزارشگری مالی و نبود نهادهای ناظر قوی» بانک‌های خارجی نمی‌توانند به اطلاعات ارائه شده در صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی اعتماد کنند. همچنین به دلیل رعایت نشدن این استانداردهای بین‌المللی بانک‌های خارجی نمی‌توانند بانک‌های ایرانی را ارزیابی و نسبت به برقراری روابط کارگزاری با آنان اقدام کنند.

#بان_های_ایران #تحریم
✅ #سیاست_شناسی
@politicology