✳️✴️ با حمله‌ی آمریکا بر صدام و عراق چه گذشت؟

✳️✴️ با حمله ی آمریکا بر صدام و عراق چه گذشت؟

#عبرتی_از_تاریخ
👈 یک روز قبل از شروع نوروز سال ۸۲، جرج بوش که نیروهای زرهی زمینی اش در مرز کویت و عراق سیمهای خاردار را جمع کرده و آماده یورش بودند ، اعلام کرد صدام و پسرانش باید در عرض ۲۴ ساعت عراق را ترک کنند وگرنه فرمان حمله را صادر خواهد کرد.بدیهی بود صدام چنین نخواهد کرد و بوش نیز منتظر پایان التیماتوم نبود. تانکها پیشروی سریع در خاک عراق را آغاز کردند و عراق در کمتر از بیست روز به تسخیر کامل ارتش ایالات متحده در آمد.

🔺 به واقع، بوش شرطی گذاشته بود که حتی صدام(باوجود پذیرش تحقیر بازرسی شدن قصرش)نمیتوانست آن را بپذیرد. آمریکایی ها عموما ، وبویژه امثال بوش و ترامپ( که اولی صد پله از دومی شریفتر و عاقل تر بود) باور دارند جنگ بعد از شکست دیپلماسی به میان نمیآید؛ بلکه دیپلماسی بعد از پیروزی در جنگ به کار می آید. آن دو، و کارمندانشان چون پمپئو ، باوری کامل به این دارند که دیپلماسی ایالات متحده ، زور آن است. امروز نمایش کاملی از این باور ارائه کردند . وزیر امور خارجه ایالات متحده تقاضاهایی روی میز گذاشت که میدانست ایران آنها را نخواهد پذیرفت. میخواهند جنگ را شروع کنند!؟

🔺هرچند باید جدی گرفت، ولی پاسخ فوری مثبت نیست. اگر قرار باشد ایران ضربه ای دریافت کند، از بچه محل های خودش خواهد بود و اعراب و اسرائیلی ها مامور اجرای آن میشوند. در واقع فعلا در مرحله جمع کردن سیم خاردارها نیستیم و میخواهند حکومت ما را بترسانند. معمول این است که وقتی تاکتیک ترساندن و مرحله اندیشه بین حزم و پردلی میرسد، حکومتها دو راه بیشتر ندارند: " یا بزرگی و عزو نعمت وجاه، یا چو مردانت مرگ رویاروی".

🔺اولی از دلگرمی به همراهی همه مردم و رفتارمتینی حاصل میآید که فقط نتیجه شجاعت نیست، و دومی از تقسیم کردن جامعه به فدائیان حکومت و عوامل دشمن سر میرسد که فقط نتیجه توهم امید به سازش با مهاجم در آخرین لحظه است. برای تصمیم گرفتن در این مورد ، همیشه فردا دیر است!!.

🔺تلویزیون های تبلیغاتی عراق یا تصویر پیرمردانی را تکرار میکرد که در سنگرهای خیابانی ، سلاح بر دوش آواز " باخون خود از صدام محافظت میکنیم " میخواندند یا مردمانی را که دنبال خودروی صدام میدویدند، اما«سی ان ان» شیعیان جنوب عراق را نشان میدادکه به دنبال تانکهای عراق میدویدند و فریاد thank you mester bush میکشیدند. احتمالا همان موقع بعثی ها داشتند صدام را به سمت آن چاه مخفی در تکریت میبردند!!. ....

🔺 مردم عراق از آنچه رخ داد خیلی پشیمان شدند، صدام حتما پشیمانتر . نه به خاطر فرار و نه به خاطر جستجو نکردن راه مخفی تسلیم پیش از جنگ به بوش ،شاید بیشتر به خاطر آنکه کاری کرده بودندکه جنوب عراق از ورود اشغالگر حمایت میکرد!!.

#عراق #صدام #حمله_آمریکا_به_عراق
✅ #سیاست_شناسی
@politicology