✴️✳️ حکومت هایی که پایبند اخلاق نباشند نباید توقع رفتار اخلاقی از مردم خود داشته باشند …

✴️✳️ حکومت هایی که پایبند اخلاق نباشند نباید توقع رفتار اخلاقی از مردم خود داشته باشند...

👈حتى غیراخلاقى‏ترین دولت‏ها نیز انتظار دارند که شهروندان آن‏ها اخلاقى عمل کنند و پایبند قواعد و مقررات باشند. هیچ حکومتى - حتى غیراخلاقى - بى‏اخلاقى شهروندان را تحمل نمى‏کند، از این رو ماکیاولى اخلاقى رفتار کردن را به صلاح دولت نمى‏داند، اما تظاهر به پایبندى به اخلاق را ضرورت حکومت کردن بر مردم تلقى مى‏کند. باید دانست که فریفتن مردم براى همیشه، شدنى نیست. داستان ترویج‏دهندگان این دیدگاه، داستان همان کسى است که بر سرِ شاخ، بن مى‏برید؛ غافل از آن که به دست خویش، خود را به کامِ مرگ مى‏کشاند. مسئله این است که اگر مردم متوجه شوند که رهبران آنان اخلاقى رفتار نمى‏کنند، خود نیز دست از اخلاق خواهند شست، چنان که سعدى مى‏فرماید:
اگر ز باغ رعیّت ملِک خورد سیبى‏
برآورند غلامان او درخت از بیخ‏

👈حاکمیتى که خود را به دروغ گفتن و فریفتن مردم مجاز کند، نمى‏تواند از آنان انتظار راست‏گویى داشته باشد.

🔺شهروندى که دریابد حکومتِ متبوعِ او دروغ مى‏گوید، ترجیح مى‏دهد براى مثال اظهارنامه مالیاتى خود را به دروغ پُرکند. چنین شهروندى از باب «الناس على دین ملوکِهم» خود را به انجام انواعِ تقلبات مجاز مى‏داند و رفتارهاى غیر اخلاقى را با رفتارهایى از همان دست پاسخ مى‏دهد. ماکیاولى نیز بر ضرورت اخلاقى رفتار کردنِ حاکمیت تأکید مى‏کند و کاربست آن‏چه را خود به تفصیل در شهریار نقل مى‏کند، ستم‏گرانه مى‏داند و مى‏گوید: «البته همه این وسایل ستم‏گرانه‏اند و ویران‏گر زندگىِ مدنى». 14 وى هم‏چنین مى‏گوید: «همان‏گونه که براى نگاه‏دارىِ اخلاقِ نیک، قانون خوب لازم است، براى رعایت قوانین نیز اخلاقِ نیک ضرورى است » ✍️ سید حسن اسلامی

#اخلاق_در_حکومت #اخلاق #سیاست
✅ #سیاست_شناسی

@politicology