🔶فقه همیشه فتوا به حرمت فناوری ارتباطی داده است

🔶فقه همیشه فتوا به حرمت فناوری ارتباطی داده است.
مردم دینشان را از دست نمی دهند و جلو می روند و فقها جا می مانند

🔻ابراهیم فیاض در نشست «فقه ارتباطات» در دفتر تبلیغات خراسان رضوی

🔹تقریباً تا امروز فقه همیشه فتوا به حرمت فنّاوری ارتباطاتی داده است. رادیو و بلندگو که آمد، گفتند: بوق شیطان. تلویزیون هم که آمد یادم هست که گفتند، عَلَم شیطان است.

🔹فتواها، فتواهای نفی بوده است. ماهواره آمد، گفتند حرام است. در این رابطه، فتوای آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی درباره اینکه اینترنت حرام است را هم داشتیم.

🔹برخی مراجع هر چیزی که آمد، گفتند حرام است و به صورت ناهیانه، با آن برخورد کردند. اینها می‌گویند ماهواره حرام است؛ اما آیا الآن که گفتند حرام است، مردم ماهواره را کنار گذاشتند؟ خیر، بلکه فتوا دادیم و رها شد. گفتند: ویدئو حرام است، آیا رها شد؟ خیر، اول ویدئو آمد و بعد سی دی آمد. کدام روحانی هست که الان تلویزیون نداشته باشد!

🔹هیچ‌وقت دین تعطیل نشده است. کسی را نداریم که بگوید: دین تعطیل‌شده است و خودش دین نسازد. فقهای ما جا ماندند و مردم جلو می‌روند. مردم هیچ‌وقت دینشان را از دست نمی‌دهند.

منبع: کانال نامه های حوزوی

#نشستها
#ابراهیم_فیاض

https://t.me/religionandsociety