مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal
🔴 «منافع صنفی روحانیت سنی و شیعه مخالف وحدت است» …/ بخش اول گفتوگوی محسن حسام مظاهری با انصاف نیوز /
🔴«منافع صنفی روحانیت سنی و شیعه مخالف وحدت است»
/ بخش اول گفتوگوی محسن حسام مظاهری با انصاف نیوز /
🔻 (http://www.ensafnews.com/wp-content/uploads/2018/12/hesammazaheri235466.jpg) (http://www.ensafnews.com/wp-content/uploads/2018/12/hesammazaheri235466.jpg) حرف از وحدت شیعه و سنی که میشود ناخودآگاه حقوق اهل سنت ایران یادت میآید که بخشی از آنها اعتقاد دارند با تبعیضی در برابر شیعیان روبرو هستند. یادت میآید که میگویند اجازهی تاسیس مسجد و نمازخانه برای اهل سنت در پایتخت به سختی داده میشود.
مراسم موهنی به اسم «عمرکشان» را به یاد میآوری که برخی از شیعیان با توهین و تمسخر به پیشوایان اهل سنت بذر تفرقه و اختلاف و درگیری را آبیاری میکنند و در رشد نارواداری مذهبی میکوشند.
داعش به خاطرت میآید وقتی که شیعیان را بدلیل عقایدشان گردن میزد.
وقتی به همهی اینها نگاه میکنی از خود میپرسی این همه که از وحدت شیعه و سنی دم میزنند و برایش همایشهایی آنچنانی برگزار میکنند و حتی یک خبرگزاری به همان اسم تاسیس میکنند چرا نتیجهی عینی نداشته است و بیشتر داعشهای سنی و شیعه دیدهایم که با نفی و تکفیر همدیگر بساط خشونت و تندروی را گستردهاند.
تاکید رهبری و روحانیون و نخبگان دینی خوشفکر بر پیگیری وحدت شیعه و سنی را هم دیدهای اما عملا تلاشی برای پیگیری این پروژه که نتیجهای عینی بدنبال داشته باشد به خاطرت نمیآید.
به قول محسن حسام مظاهری جامعهشناس برجستهی حوزهی مذهب، «پروژهی وحدت به مجموعهای از مناسک تشریفاتی سازمانی تبدیل شده که مثلا هرساله در ایام هفتهی وحدت به صورت نمایشی اجرا میگردد. همایشهای پرهزینهای به اسم وحدت اسلامی برگزار میشود و در رسانههای رسمی مثل تلویزیون چند ترکمن و کرد و بلوچ را نشان میدهند به عنوان اهل سنت. درحالیکه در طول سال اهل سنت در رسانههای رسمی غایباند.»
با این جامعه شناس که کارهایش در حوزهی جامعهشناسی دین نگاههای مخاطبان و منتقدانی را به خود جلب کرده دربارهی پروژهی وحدت شیعه و سنی گفتگو کردیم.
حسام مظاهری معتقد است ایدهی وحدت یک پروژهی نخبگانی بوده که با پیروزی انقلاب اسلامی به یک پروژهی حکومتی تبدیل میشود. او این امر را آغاز برخی آسیبها میداند. چراکه سبب شده یک آرمان نظری و فکری، که آرمان فراگیری هم نبوده و بدنهی دیندار جامعه نسبت به آن اقناع نشده بود، به ابزاری سیاسی تبدیل شود و دولت متولی اصلی آن شود.
آقای مظاهری ادامه میدهد که ماحصل این پیوند این بود که سرنوشت و مقبولیت این آرمان با کارآمدی دولت در مدیریت جامعه گره خورد. بحران کارآمدی که گریبان نهاد دولت را گرفت، ناخواسته گریبانگیر تشیع سیاسی و پروژههای مذهبی نظام نیز شد از جمله همین مسالهی وحدت.
حسام مظاهری با مطرح کردن سه ایدهی وحدت، تقریب و تعایش دو ایدهی اول را محکوم به شکست میداند و ایدهی خودبا عنوان «تعایش» را الگوی مطلوب معرفی میکند.
این جامعهشناس میگوید «میدان تعایش، مذهب نیست، عرف است. در الگوی تعایش، به موضوع شیعه و سنی به عنوان امر مذهبی نگاه نمیکنیم بلکه به عنوان امر اجتماعی نگاه میکنیم.»
آقای حسام مظاهری، روحانیت شیعه و سنی را نقش آفرین اصلی تشدید و تعمیق تقابلهای مذهبی میداند و اعتقاد دارد ما هیچ وقت از مسیر گفتگوی نخبگان دینی به نتیجهای نخواهیم رسید، چرا که این اقتضای صنف روحانیت است و نفی تفاوتهای با دیگری یعنی نفی خود.
بخش نخست گفتگوی انصاف نیوز با محسن حسام مظاهری دربارهی چالشهای وحدت شیعه و سنی را در ادامه بخوانید:
http://www.ensafnews.com/147021/
@ensafnews
https://t.me/religionandsociety