مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal
نکاتی درباره نظر آیت الله وحید خراسانی نسبت به عزاداری ایام محسنیه.. مهدی مسائلی
🔻نکاتی درباره نظر آیت الله وحید خراسانی نسبت به عزاداری ایام محسنیه🔻
✍مهدی مسائلی
🔹پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ دفتر آيت الله وحیدخراسانی موضع ایشان را درباره عزاداری ایام محسنیه اینگونه اعلام کرد:
《پیرو سوالات مکرر مؤمنین به اطلاع میرساند، طبق نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی، عزاداری برای حضرت محسن بن علی علیهماالسلام از افضل قربات است، منتهی عدمعزاداری در هفته اول ماه ربیع الاول موجب هتکحرمت اهلبیت علیهمالسلام نمیباشد.》
این اعلامیه تنها یک روز پس از آن بود که به نقل از جناب حسینی قمی(سخنران معروف)، حکایت از نظر منفی آیت الله وحید خراسانی درباره عزاداری محسنیه شده بود. جناب حامد کاشانی در کانال تلگرامی خود نوشته بود: "در جلسهای که... در قم در منزل آقای حسینی قمی برگزار شد، ایشان گفتند من از حضرت آیتالله وحید خراسانی سؤال کردم، آقا شما بعد از صفر، و در آغاز ربیع عزاداری دیگری دارید؟ پاسخ ایشان منفی بود و آمادگی و کمک به شور و حرارت مردم برای ایام فاطمیه را ترجیح دادند...حاج آقای نظری منفرد گفت، من هم همین را از حضرت آیتالله وحید پرسیدم و مثل پاسخی را که به شما دادند به من هم فرمودند و برای ایام محسنیه در اوایل ربیع به صورت عمومی نظری نداشتند."
🔸پیش از این بنده مطالبی را در نقد عزاداری ایام محسنیه منتشر کرده بودم، در اینجا فقط دو نکته را درباره اعلامیه دفتر جناب وحید خراسانی بیان کنم:
🔹۱. در این اعلامیه ضمن تایید و توصیه به عزاداری محسنیه آمده است که: "عدمعزاداری در هفته اول ماه ربیعالاول موجب هتکحرمت اهلبیت علیهمالسلام نمیباشد"
این سخن بدان معناست که اگر کسی در این ایام عزاداری نمیکند با او کاری نداشته باشید و نهی از منکرش نکنید. در واقع این بیان ناظر به کسانی که خواستار عمومیت بخشیدن به عزاداری ایام محسنیه و اعلام عزای عمومی و ادامه سیاهپوشی در این ایام هستند. به دیگر سخن، زوجهای جوانی که دو ماه منتظر برگزاری مراسم جشن ازدواج خود بودهاند، شاید در چند روز ابتدایی ربیعالاول بتوانند مراسم خود را برگزار کنند؛ مراسمی که تا شروع ایام فاطمیه فقط دو ماه فرصت برای برگزاری آن وجود دارد.
اما نکتهای که در اینجا از آن غفلت شده است اینکه با تأیید و حتی توصیه به عزاداری ایام محسنیه، به مرور زمان حرمتی برای این ایام به وجود میآید که چه جناب آیت الله بگویند و چه نگویند عزاداری نکردن در ایام موجب هتک حرمت آن خواهد شد و جنجالها و مخاصمهها را در اینباره افزونتر میکند. این مطلب همان نکتهای است که چند سال پیش آیت الله شبیری زنجانی آن را متذکر شده و گفتند: "همين طور پشت سر هم دهه درست كردن، توسط جامعه قابل پذيرش نيست و به مرور زمان زمينه انكار مجموعه عزاداریها به وجود ميآيد. افراط در عزاداریها به تفريط ميانجامد...حديث خاصی راجع به مدت زمان عزاداریها نيست. اگر برپایی مجلسهای شادی در زمانی باشد كه در عرف آن را هتك حرمت عزای اهلبيت(ع) میدانند خلاف شرع است. البته اين كه چه كاري هتك حرمت است را خود افراد بايد تشخيص بدهند. قول ما درباره اينكه آيا شادي در ايامي غير از روز شهادت هتك حرمت هست يا نه، حجت نيست و جامعه مشخص ميكند تا چه زماني بايد عزا نگه داشته شود. اما متاسفانه عدهاي امروزه با افراط در عزاداريها زمينه هتك حرمت را فراهم ميكنند و اين افراد در اين زمينه مسوولند. آيا واقعا كسی كه مدعی محب اهل بيت(ع)بودن است موظف به اين كارهاست؟! "
🔸۲. رسمیت دادن به عزاداری محسنیه و اتصال آن به ایام محرم موجب تقویت و غلبهی روحیهی فرقهگرایی بر عزاداریها خواهد شد. حقیقت اینکه عزاداری امام حسین(ع) جلوه فرقهگرایی ندارد و اگر بر اساس محتوای واقعی آن پیش رود، تنها اعتراضی بر حکومتهای جائر و ستمگر خواهد بود. این عزاداری هیچگاه جنگ مردم بر علیه مردم نبوده است. ولی جلوهای از عزاداری که هماکنون تبلیغ میشود و در حال گسترش است منجر به جنگ و مخاصمه مردم(شیعه) با مردم(اهلسنت) خواهد شد.
ایام محسنیه را اضافه کنید به تلاشهایی که اثبات شهادت پیامبر(ص) توسط همسرانش صورت میگیرد. بیشک پیشبرد این راهبرد به صورتی خواهد بود که در زمانهای آینده مراجع نیز توانایی کنترل آن را نخواهند داشت.
🔰منبع: مهدی مسائلی، مطالعات و یادداشت ها
@religionandsociety