مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal
🔷مناظره علیرضا شجاعی زند و حسن محدثی؛
🔷مناظره علیرضا شجاعی زند و حسن محدثی؛
جامعه شناسی دین در کشور ما دشوار است/ نقد دغدغه های جامعه شناسان
علیرضا شجاعی زند، استاد دانشگاه تربیت مدرس و حسن محدثی، استاد دانشگاه آزاد طی مناظره ای به موضوع دغدغه جامعه شناسان و بی اعتنایی آنها نسبت به برخی موضوعات مانند اربعین پرداختند.
خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_خداداد خادم:
بحث پیادهروی اربعین یکی از آئینهایی است که در سالهای اخیر به صورت بسیار باشکوه برگزار میشود. نظریات متفاوتی در زمینه اربعین در بین اندیشمندان علوم انسانی وجود دارد. به طوری که برخی آن را به دوگانه حکومتی- مردمی تقسیمبندی میکنند. همچنین برخی دیگر آن را از زاویه دیگری نگاه کرده و آن را آئینی برخاسته از آئین عاشورایی عراقی میدانند. بحث دیگر در این زمینه بحث اسطورهای بودن این مناسک است.
در همین راستا با دو جامعهشناس دین علیرضا شجاعیزند، استاد دانشگاه تربیت مدرس و حسن محدثی استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، که در این زمینه آرایی متفاوت دارند، در قالب یک میزگرد به گفتوگو نشسته ایم. بخش نخست این گفتوگو که بیشتر متمرکز بر بررسی وضعیت جامعه شناسی دین در ایران است در ادامه آمده است؛
*بحث ما در مورد بررسی جامعه شناختی در مورد پدیده اربعین است، برای ورود به بحث هر یک از اساتید مقدمه ای برای بحث خود ارائه بفرمایند تا به اصل بحث برسیم.
حسن محدثی: قبل از اینکه آقای دکتر شجاعی وارد بحث بشوند من مایل هستم که تعریضی به سخنان قبلاً منتشر شده ایشان بکنم؛ چراکه ایشان در جلسهای فرمودهاند که جامعهشناسان ایرانی نسبت به مسائلی مانند عاشورا بیاعتنا هستند و جامعهشناسان که شاید بنده هم جز آنها باشم را زیر سؤال بردهاند. من از آقای دکتر میخواهم که دفاع بکنند از بحث خودشان که چرا چنین اتهامی را متوجه جامعهشناسان کردهاند که گویا توطئه سکوتی از سوی جامعهشناسان وجود دارد.
محدثی: اینکه جامعهشناسان درباره چیزی سکوت کردهاند به این معنا نیست که حتماً توطئهای در کار است. کما اینکه میتواند بعضی از ملاحظات روشنشناسانه و محققانه درمیان باشد. به نظرم آقای دکتر بیمهابا جامعهشناسان را متهم کردهاند و این نوع اتهام زدن زیبنده فضای علمی نیست
من تصور میکنم که جامعهشناسان با آخوندهای منبری فرق میکنند. جامعهشناسان نمیتوانند راجع به هر چیزی بدون مطالعه و پژوهش صحبت کنند. انتظار اینکه جامعهشناس راجع به هر چیزی صحبت کند انتظار نابجایی است. اگر متأسفانه برخی از همکارانمان راجع به بسیاری از امور ورود میکنند، این اشکالی اساسی است و من به آنها اتهام یا برچسب شومن دانشگاهی زدهام. جامعهشناس نمیتواند بدون کار و پژوهش و بدون مواجهه تخصصی راجع به هر چیزی سخن بگوید.
اینکه جامعهشناسان درباره چیزی سکوت کردهاند به این معنا نیست که حتماً توطئهای در کار است. کما اینکه میتواند بعضی از ملاحظات روشنشناسانه و محققانه درمیان باشد. به نظرم آقای دکتر بیمحابا جامعهشناسان را متهم کردهاند و این نوع اتهام زدن زیبنده فضای علمی نیست. من از آقای دکتر میخواهم که توضیح بدهند که از چه موضعی به این مسئله پرداخته است؟ آیا اصلاً خودشان مطالعه تجربی کردهاند؟ آیا توجه دارند که جامعهشناس وقتی به بحثی ورود میکند باید ملاحظات روششناختی را در نظر بگیرد. آیا ما انتظار داریم که جامعهشناسان مانند روحانیت راجع به همه امور حرف بزنند؟ آیا این مواجهه و انتظار قابل قبولی است؟ [ادامهی مناظره را در نشانی زیر میتوانید دنبال کنید.]
https://www.mehrnews.com/news/4161841/
#گفتگوها
ما رو به دیگر دوستان خود هم معرفی کنید:
@religionandsociety