‍ 🔻یادداشتی در نقد اخلاق زدایی از بعثت:.. 🖋محمد ترکاشوند

‍ 🔻یادداشتی در نقد اخلاق زدایی از بعثت:

🖋محمد ترکاشوند

🔹مدتی است که آقای پناهیان در سخنرانی های خود دوگانه اخلاق و سیاست را مطرح می کنند. ایشان مطرح شدن پیامبر خاتم، فقط به عنوان یک چهره اخلاقی را یک انحراف می دانند و معتقدند باید چهره ی پیامبر را به عنوان یک سیاستمدار بزرگ مطرح کنیم.
ایشان علت بعثت نبی مکرم را آنچنانکه مشهور است، اخلاق و توسعه ارزشهای اخلاقی نمی دانند بلکه علت بعثت را درگیری با طاغوت و کسب قدرت و حاکمیت سیاسی می دانند.
صربح کلام آقای پناهیان این است که تمام درگیری انبیاء سر مسائل سیاسی بوده، نه سر برگزاری کلاس اخلاق.
ایشان با چشم پوشی از آیات فراوان قرآن که دلالت بر اهداف تزکیه ای و اخلاقی بعثت دارد، به نقد سندی حدیث انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق می پردازد.
🔹در باره نگاه ایشان در بازخوانی متفاوت از سیره و شخصیت پیامبر نکاتی را مطرح می کنم. امید است این نکات در تبیین شخصیت آن چهره بی نظیر جهان خلقت مفید باشد.
🔹یک؛ اساسا انبیاء و اولیاء الهی در جایگاه هدایت همه انسان ها نشسته اند. امام هدایت با هیچ کسی حتی فرعون حالت تقابل و درگیری ندارد. خداوند متعال در نقل داستان فرزندان آدم، نظر فرزند مظلوم آدم(هابیل) را به عنوان امام هدایت در مقابل فرزند ظالم آدم(قابیل) بیان فرموده است که وقتی هابیل با تهدید قابیل مواجه شد، با بیانی اخلاقی از این حقیقت پرده برداشت که من اساسا اهل درگیری نیستم.
لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقتُلَني ما أَنا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيكَ لِأَقتُلَكَ ۖ إِنّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ العالَمينَ﴿۲۸ مائده
اگر تو برای کشتن من، دست دراز کنی من دستم را برای کشتن تو دراز نخواهم کرد. چرا که در وجود من یک دل نگرانی عاشقانه(خوف) نسبت به خدایی که پروردگار عالمیان است، وجود دارد.
🔹دو؛ امام هدایت هیچ گاه و در مقابل هیچ کس از دنده دستگیری و دلسوزی خارج نمی شود و با احدی مسأله شخصی پیدا نمی کند.
او با شعار قرآنی "قال انی لعملکم من القالین" ۱۶۸ شعرا، که من با عمل شما مخالفم، بی انگیزگی خویشتن را برای درگیری های شخصی اعلام می کند.
🔹سه؛ در مواردی که انبیاء و اولیاء الهی با ظلمی استمراری یا همان جنگ و تعرض نظامی مواجه شده اند و بعد از اصرار بر گفتگو و صلح راه چاره ای نیافته اند، اقدام به دفاع کرده اند اما صحنه تلخ دفاع را تبدیل به عرصه ی فراخی نموده اند برای ظهور خصائص و کرامت های اخلاقی. امروز با مراجعه به سیره دفاعی نبی اکرم با حجم انبوهی از نکات اخلاقی نظیر رفتار خاص با اسرای جنگی و ملاحظات محیط زیستی و بخشش ها و فضیلت ها مواجه می شویم.
🔹چهار؛ آنچنان که آقای پناهیان گفت اند، آنچه صاحبان قدرت را به ایجاد درگیری با پیامبر مهربانی وا می داشت، قدرت طلبی یا همان تلاش برای کسب قدرت نبود بلکه نگرانی های توهمی صاحبان قدرت بود. صاحبان زر و زور و تزویر وقتی با جاذبه معجزه گونه اخلاقی پیامبر مواجه می شدند، دچار توهم و نگران می شدند و آن وجود مقدس را رقیبی برای منافع خود می پنداشتند و چون کافر همه را به کیش خود پندارد، شعار رسای رسول الله را باور نمی کردند که
: قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى
🔹پنج؛ مبتنی بر شان هدایتگری پیامبر، اساسا نه برای کسب قدرت و نه هیچ مقوله ی دیگری انگیزه و دلیلی برای درگیری باقی نمی ماند. آیاتی مانند "لعلک باخع نفسک الا یکونوا مومنین" ای پیامبر نزدیک است که از شدت دلسوزی بابت ایمان نیاوردن مردم، جانت را فدا کنی(به عبارت بهتر، دق کنی) بخوبی حال شفقت و مهربانی اخلاقی پیامبر در مواجه با مشرکین را تبیین می کند.
🔹شش؛ مطالعه ساده و بدون ذهنیت پیامبر گویای این حقیقت است که آن حضرت برای کسب قدرت سیاسی و حکومت تلاشی نکردند بلکه این مردم مدینه بودند که بعد از خستگی از ده ها سال مشاجره و جنگ، ندای اخلاقی زیستن پیامبر را پسندیدند و با میل و رغبت کم نظیر آن حضرت را به عنوان پیشوای خود در همه عرصه های زندگی انتخاب کردند. و صد البته که روشن است ولی خدا در صورت اصرار و مطالبه مردم برای پذیرفتن مدیریت جامعه، شانه از زیر این بار خالی نمی کند. نه پیامبر چنین کرد و نه امیرالمؤمنین و نه امام حسن و نه امام حسین. مردم بخواهند امام می آید.
خدایا مطالبه حاکمیت حق امام زمان را در جان های ما ایجاد بفرما
با احترام و ادب

#محمد_ترکاشوند
#اخلاق_زدایی_بعثت
#یادداشتها

«دین و جامعه» کانال مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین
@religionandsociety