♦️جشن‌های دینی و جشن‌های دنیوی!. یادداشتی در باب جشن‌های ملی و قشری‌گری اسلامی

♦️جشن‌های دینی و جشن‌های دنیوی!
یادداشتی در باب جشن‌های ملّی و قشری‌گری اسلامی

✍🏻حسن محدثی گیلوایی


🔹 مخالفت با جشن‌های ملی ایران توسط عالمان دینی شیعی و سنی سابقه دارد. در چند دهه‌ی اخیر نیز مکرر دیده شده است که برخی از عالمان شیعی با جشن‌های ملّی مخالفت کرده‌اند.

🔸در کتاب "نظریه‌ای در باب دین و شادی" نشان داده‌ام که اسلام موجود (نه اسلام به‌طور کلی) ضد شادی است.

🔹متأسفانه تفکر دینی قشری‌گرایانه در میان اهل سنّت چه بسا بسیار نیرومندتر از آن‌ چیزی است که در میان اهل تشیع وجود دارد.

🔸نفی یا تخطئه یا کم ارزش تلقی کردن جشن‌های ملّی ایرانی در میان اهل سنت نیز دیده می‌شود. تحقیر جشن‌های مردمی ایرانی که قرن‌ها است توسط مردم این سرزمین زنده نگه داشته و روح شادی و هم‌بسته‌گی اجتماعی را در وجود ایرانیان دمیده، بسیاری اوقات توسط عالمان شیعی و سنّی مورد تحقیر و تخطئه قرار گرفته است.

🔹متن زیر نمونه‌ای از نگرش قشری‌گرا در میان عالمان اهل سنت است. دوگانه‌سازی این عالمان سنی و ایجاد تقابل‌های جعلی اما مسأله‌دار و آسیب‌زا و چه بسا خطرناک بین جشن دینی و جشن دنیوی و عید دینی و ناعید دنیوی (با استنباط از سخنان حضرات روحانیان قشری) باعث تأسف است.

🔸به‌نظر اَم روشن‌فکران دینی اهل سنّت وظیفه‌ی بزرگ و دشواری را در پیش دارند و همت بیش‌تری باید بکنند.

🔹عالم دینی سنی فرموده است:

"«جشن‌های اسلامی همان‌هایی هستند که در آنها روح شادمان می‌شود، بر خلاف جشن‌های دنیوی که بهرۂ آنها فقط از آنِ جسم است.»"

🔸باید از این حضرات پرسید که لابد عید و معنویت فقط از آن شما مسلمانان متعصّبِ قشریِ متحجّر است و شادی و جشن دیگران، صرفاً جسمانی است؟!

#عید_دینی_و_ناعید_دنیوی

▪️ 1 فروردین 1398

🔰منبع: زیر سقف آسمان

@religionandsociety