️️️

♦️♦️♦️

با احترام‌ به روح گفتگویی و‌ذهن انتقادی که باید باشد و متاسفانه نیست و ادای دین و احترام مضاعف به نقد دوست دیرینه عزیزم و همکار دین پژوه اجتماعی فرهیخته ام ،*حسن محدثی گیلوایی*، که خوش بختانه بر خلاف جریان موجود در فضای کرخت علوم اجتماعی ما باب گفتگوی انتقادی در باره سازه مفهوم پیچیده *خدا - جامعه شناسی* را پس از یک دهه از انتشار مقاله این بنده خدا گشود👇

♦️درباب حوزه‌ی مطالعاتی "جامعه‌خداشناسی": گفت‌وگوی انتقادی با دکتر نجاتی حسینی / حسن محدثی گیلوایی / 27 اردی‌بهشت 1398
@NewHasanMohaddesi

👇👇
و تبریک به او که در پی تالیف متنی مفصل تر در باره مفهومی است که به گفته ایشان مقاله من یک دهه پیش باب ان را باز نموده است و تا کنون مهجور و مغفول مانده بود .

🔶و اما اشارتی بر نقد محدثی گیلوایی بر نجاتی حسینی
👇👇
خلاصه عرض کنم ، مفهوم سازه * خدا - جامعه شناسی / جامعه - خداشناسی * که در این مقاله مفصل به کار گرفته ام ، از نوع مفاهیمی نبوده است که بتوان تعریفی پوزیتویستی از نوع جامعه شناسی دین دورکیمی برایش متصور شد.بر خلاف ،این سازه وفق منطق جامعه شناسی دین وبری - زیملی از چنگ تعریف پوزیتویستی می گریزد و‌لذا لازم است با همان ترفند وبری و زیملی ان را در پایان پژوهش - به قول وبر در اخلاق پروتستانتیزم و‌روح سرمایه داری - و یا در متن پژوهش - به قول زیمل در در باره دین - به نتیجه نشاند.

🔰عنوان مقاله 👇

[ جامعه شناسی دین ،جامعه شناسی دینی ، جامعه - خدا شناسی : باز خوانی انتقادی - مقایسه ای از سنت های فکری در دین پژوهی اجتماعی و فرهنگی ]

🔰مولف 👇

[ سید محمود نجاتی حسینی ]

🔰محل نشر 👇

[دو فصلنامه علمی - تخصصی اسلام و علوم اجتماعی ،پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، سال دوم،پاییز و زمستان ۱۳۸۹ ، صص ۷۷- ۱۲۰ ]

🔰ایده مقاله 👇

من در این مقاله که یک دهه پیش نگاشته شده خواسته ام بین دانش های معرفتی عقیدتی مطرح و مرتبط با *خدا و جامعه و دین و انسان *( : الاهیات،فلسفه دین،جامعه شناسی دین ،جامعه شناسی دینی ) پل زنی کنم . به نظرم این طور امد که سازه مفهوم پیچیده ای مانند *جامعه - خدا شناسی* theo- socio logy می تواند از عهده این پل زنی معرفتی عقیدتی براید .به این قرار مقاله با محوریت دادن به طرح و معرفی این سازه شکل گرفت و لذا از سر اظطرار منطقی این مقاله مفصل به چندین تز و بحث و محور مرتبط و لازم التوضیح دیگر هم منجر شد که در زیر فهرست شده است .

🔰بحث های محورین مقاله 👇

این مقاله برای پی گرفتن ایده *جامعه - خداشناسی * و سه مفهوم محوری پیرامون و رقیب آن (: *جامعه شناسی دین *،نگاه اجتماعی به دین ، *جامعه شناسی دینی*، نگاه دینی به جامعه ، *جامعه بینی دینی*، ایدئولوژی سازی دینی برای ساختن جامعه دینی یا دینی ساختن جامعه ) مفصلا به مباحث زیر پرداخته است :

🔸هستی شناسی های دین و جامعه
🔸 جامعه شناسی دین
🔹 سنت های جامعه شناسی دین مارکس،دورکیم،وبر،زیمل،دین مردم پسند،دین مجازی ،
🔸جامعه شناسی دینی
🔹جامعه شناسی های ادیان
🔹الاهیات اجتماعی انتقادی
🔹جامعه شناسی الاهیاتی و الاهیات جامعه شناختی
🔹جامعه شناسی امید - تخیل دینی
🔸جامعه - خدا شناسی
🔹مساله دانش دینی
🔹مساله بومی شدن علم دینی
🔸سنتز بحث
🔹متافیزیک اجتماعی خدا- دین -جامعه

🔰سنتز بحث های مقاله 👇

مقاله نتیجه می گیرد که با توجه به مناقشات میان دانش های معرفتی عقیدتی مرتبط با *جامعه - خدا- دین - انسان - علم * ( از الاهیات تا فلسفه دین / و از جامعه شناسی دین تا جامعه شناسی دینی و نهایتا جامعه بینی دینی ) دانش نو پدیدی از جنس *جامعه - خداشناسی * می تواند و می باید به عنوان یک *چتر تئوریک * مناقشات و منازعات نظری فلسفی تجربی دین پژوهی معاصر را تمشیت کند.این *فرادانش دین پژوهی* می تواند با استعانت از یک *فرازبان دین پژوهی* یعنی یک *متافیزیک اجتماعی* socio-metaphysic رخنه پوشی کند .

♻️به این قرار وفق تز پایانی که در صفحه پایانی مقاله آمده است ( ص ۱۱۸) 👇
«...متافیزیک به دلیل دانش فارغ از قدرت و داشتن بار و مایه معنویت گرایی و نیز برخورداری از توان منطقی تحلیل هنجاری لازم برای بررسی دقیق و عمیق در لایه های پنهان هویت ها ، هستی ها و نیز مسئولیت در پرسش از نادیدنی ها و حقایق معنوی ذهنی پنهان بر روی علم و به علاوه قدرت پاسخگویی به سرشت و سرنوشت آینده جهان و جامعه ،،می تواند فرازبان مناسب و مطمئنی برای حمایت از مسایل فلسفه دین ،الاهیات ،جامعه شناسی دین و جامعه شناسی دینی باشد .متصف شدن متافیزیک به صفت اجتماعی دقیقا به این منظور است»

@smnejatihosseini
@religionandsociety

👇👇فایل الکترونیکی مقاله من 👇👇