مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal
🔶شهادت و قربانی در اسلام: بسترهای الهیاتی، سیاسی و اجتماعی (از مرگ تا شهادت).. ✍️ هاجر قربانی
🔶شهادت و قربانی در اسلام: بسترهای الهیاتی، سیاسی و اجتماعی (از مرگ تا شهادت)
✍️ هاجر قربانی
[قسمت دوم]
جهاد و قربانیکردنِ خویشتن در اسلام در قلمرو عربمسلمانان بهدلیلِ ازهمپاشیدگیِ امپراتوری عثمانی و ایجادِ نهادهای سیاسی جدیدِ تحتِ حمایتِ بیگانگان دستخوشِ تغییراتی شد. این نهادها مصمم بودند تا تمرکزِ جدیدی بر هویتِ ملی ایجاد کنند. دستورِ کارِ ملی نخبگان بر نامنویسیِ سربازی و جهادِ همگانی تأکید داشت و هدفشان بجای جهاد در مقابلِ کافران و یا در میدانِ جنگ این بود که به مهارتهای انسانی و منابعِ ملیِ کشور بهعنوانِ کلیدی در جهتِ کسبِ نیرویِ اقتصادی و قدرت ملی توجه کرده و آنها را گسترش بدهند. ترویجِ روایتی شهری از جهاد به مدرنیستهای مسلمان سپرده شد، اما این مساله کماکان در دستِ بنیانگذارانِ دینی بویژه اجتماعِ سُنی بود، یعنی نشانهای دیگر از ادامهی یک سنتِ کوایتیِ quietist سرسخت [3].
شهادت تبدیل به سلاحی برای بازیگرانِ غیردولتی شد. بعضی از آنها، بهعنوان مثال جبههی آزادی ملی در الجزایر و سازمانِ آزادیبخشِ فلسطین، ملیگراتر از اسلامگرایان بودند، اما از جذبه و قدرتِ دین بهعنوان وسیلهای برای بسیجِ مردم و بهعنوانِ نیروی انگیزشی در میانِ پیروانِ خود استفاده میکردند. برای جنبشهای اسلامیای مانند حماس، حزبالله و سازمانهای وابسته به القاعده، شهادت در ایدئولوژیهای کلیِ آنها بسیار متمرکزتر بود و اغلب بهعنوانِ هدفِ نهاییِ مبارزانِ اسلامی مطرح میشد و به اندازهی کسبِ پیروزی در میدانِ جنگ مهم بهشمار میرفت. آموزش از طریقِ مبارزه مولفهی کلیدی در روایتِ قدرتِ این گروه شد. همچنین جنبشهای مدرن از مفهومِ شهادت بهعنوانِ وسیلهای برای کاهشِ دردِ تلفاتِ سنگین در اجتماع، مانندِ آنچه که در الجزایر مشاهده میشد، یا به منظورِ فراهم کردنِ دلیل و معنایی به تراژدیِ رنجِ مردم، همانطور که در وضعیتِ چچن مشاهده میشد، استفاده میکردند. در موردِ حماس شهادت همچنین بهعنوانِ وسیلهای برای ایجادِ اجتماع و متحدکردنِ جامعه استفاده میشد.
نقشِ روبهرشدِ حامیانِ غیردولتی در دورانِ مدرن منجر به تغییرِ دنیای سنیها از گفتمانِ علمیـ قانونیای که عمدتاً توسطِ روحانیون هدایت میشد به سمتِ گفتمانی حرکت کرد که نه بهصورتِ انحصاری اما عمدتاً توسطِ نویسندگانِ عوام و مروجان رشد یافته بود. این تغییر بخشی از فرآیندِ گستردهترِ تقسیمِ سلطه در ادیانِ مدرنی مثل اسلام و چالشی که رهبرانِ عوام، مثل اغلبِ گروههای سلفی، به تشکیلِ دین وانمود میکردند است. این گروههای مستبد اسلام را ازمسجد و مدرسه به خیابانها و میدانِ جنگ کشیدند. بیشترینِ مانیفستهای صریحِ این سیرِ تکاملی توسطِ دولتِ اسلامیِ عراق و شام ISIS (داعش) فراهم شد که طیفِ وسیعی از قلمرواسلامگرایانِ معاصر را اشغال کرد.
داعش براساسِ شرایطِ جنگ و از بین بردنِ اقتدارِ علما عمداً فرماندهانِ نظامی و مبارزانش را در میدانِ جنگ بهعنوانِ بالاترین سلطههای پیشرو شدنِ در راهِ جهاد قرار میداد. اخیراً این افراد بهعنوانِ « مردانِ مذهبیای که از نشستنِ بر روی صندلیهایشان (منبرهایشان) چاق شدهاند» مورد تمسخر قرار گرفتند و «از دنیایِ واقعی نادیده گرفته شدند». یکی از ایدئولوگهای داعش، ابوالحسن الفلسطینی [4]، در دسامبر 2014 اعلام کرد که عملیاتهای انتحاری با استفاده از کمربندهای انفجاری، ماشینهای بمبگذاریشده، یا ربودنِ هواپیما و انفجارِ آن معانیِ مدرنی از جنگاوری هستند که مجتهدانِ سنتیِ پیش از این هیچگاه با آن روبرو نشدند. بنابراین، آنها محصولاتی از اجتهاد (استدلالِ انسانی) در سازشِ با موقعیتها هستند. علاوه بر آن، سومندیِ زیادی را در میدانِ جنگ اثبات کردند. شاید برای فعالانِ عوامِ جوانتر به مرگِ قهرمانانه دست یافتن بیشتر از شجاعت در نبرد جذابیتِ داشت تا افرادِ مسنی که مجتهدِ قانونیِ بالغ بودند.
تغییر در رهبریِ سنی از مجتهدانِ مذهبی به ایدئولوگها و مبارزانِ عوام، در مقایسه با شیعیان، در جایی که روحانیون کنترلِ فعالیتِ سیاسیمذهبی را بهدست گرفتهاند، بهعنوان رفعِ برخی از محدویتهای اخلاقی و حقوقی در شیوه و اندیشهی اسلامگرای مدرن نمایانگر شد. این موضوع در رشدِ ناپایدارِ دیدگاههای مخالف و گرایش به بیانِ گروههای رقیب و افرادِ مرتد و خائن (تکفیریها) بازنمود پیدا کرد و این به معنای مجوز و تکلیفی برای کشتنِ آنها بود. دیگر مثالها فقدانِ تفکیک میانِ سربازانِ دشمن، زندانیانِ جنگ و غیرِ جنگجویان و غیرِ نظامیان و نادیدهگرفتنِ بعضی از شروطِ قانونی تعیینشده برای پاداشِ جهاد (مثلا توانایی، نیرو و مزایایِ عمومی) بودند.
متن کامل:
https://telegra.ph/شهادت-و-قربانی-در-اسلام-بسترهای-الهیاتی-سیاسی-و-اجتماعی-از-مرگ-تا-شهادت-10-06-2
@mohsenhesammazaheri
@religionandsociety