مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal
🔸مرنیسی زمانی که موفق به اخذ درجهٔ دکتری شد، یکی از مهمترین فمینیستهای اسلامی بود
🔸مرنیسی زمانی که موفق به اخذ درجهٔ دکتری شد، یکی از مهمترین فمینیستهای اسلامی بود. مرنیسی به نقش زنان در اسلام و گسترش تفکر اسلامی توجه خاصی داشت. کتابهای زنان پرده نشین و نخبگان جوشن پوش، زنان بر بالهای رویا و ملکههای فراموششده در سرزمینهای خلافت اسلامی، از او به فارسی برگردانده شده است؛ از دیگر کتابهای مرنیسی میتوان به آن سوی حجاب و اسلام و دموکراسی اشاره کرد.
زنان پرده نشین و نخبگان جوشن پوش نخستین بار در سال ۱۳۸۰ توسط خانم ملیحه مغازهای ترجمه شد ولی پس از مدت کوتاهی از بازار جمع آوری گردید. اصل کتاب به زبان فرانسه است. مرنیسی در مقدمهای که بر ترجمهٔ انگلیسی کتاب دارد، انگیزهٔ خودش را از نوشتن این کتاب بیان میکند: او به تاثیر عمیق آموزههای ضد زن اشاره میکند. احادیثی که به واسطهٔ آنها زنان از مشارکت در امور سیاسی منع میشوند و خشونت علیه آنها مجاز دانسته میشود.
مرنیسی در این کتاب با بیان احادیثی نظیر: آنهایی که امورشان را به دست زنان میسپارند هرگز سعادتمند نمیشوند_ سه چیز بد شانسی میآورد: زن، خانه و اسب_ اکثریت اهل جهنم زنان هستند و... با کاوش دربارهٔ سند و راوی آنها میکوشید نادرست و یا دست کم مشکوک بودن آنها را ثابت کند.
مرنیسی همچنین تلاش میکرد با بررسی زندگی خود پیامبر و شیوهٔ سلوک او با همسرانش چهرهٔ حقیقی اسلام مورد نظر پیامبر را نشان دهد و با آوردن گواههای تاریخی نشان دهد که آنچه پیامبر میخواست چطور تحت تاثیر تفکرات اعراب آن زمان و در کوران حوادث سالهای بعد مسخ شد و گاهی به کلی وارونه انعکاس یافت. نکتهای که او به آن اشاره میکند و احتمالن قویترین دلیل برای توقیف کتاب هم بوده است، بدبینی مرنیسی نسبت به نقش دو تن از خلفای راشدین در تغییر موضع اسلام در قبال زنان است، اول عمر بن خطاب با تعصبی که نسبت به سنت گذشته داشت و میزان نفوذ او در میان اعراب و دیگری علی بن ابیطالب بخاطر پارهای مصلحت اندیشیهایش.
مرنیسی در این کتاب به طور مشخص به سه الگوی بزرگ زن مسلمان اشاره میکند: اولی که به شدت مورد تحسین او و به طور کلی مورد تحسین اغلب فمینیستهای مسلمان عرب (اهل تسنن) است، ام المومنین عایشه است. مرنیسی او را چهرهای درخشان با ذکاوت و مورد اطمینان معرفی میکند که با تلاش فراوان سعی در تصحیح و تنقیح احادیث ضد زن و مبارزه با راویان آنها داشت. کسی که رهبری یک جریان مهم سیاسی پس از پیامبر (جنگ جمل) را به عهده گرفت و معشوق و محبوب پیامبر بود. دیگریام المومنین ام سلمه است. ام سلمه نیز از صداهای زنانهٔ نزدیک به پیامبر بود. زنی که مطابق تاریخ باعث نزول آیهٔ ۳۵ سورهٔ احزاب شد و به اعتراف شیعه و سنی زنی بسیار عاقل و با فضیلت بود. و مورد سوم که شاید کمتر به گوشمان رسیده باشد سکینه دختر حسین است. سکینه زنی منحصر به فرد و استقلال طلب، که بنا به شهادت بسیاری از کتب تاریخی سخنور، باهوش و بسیار زیبا بوده است. سکینه شش بار ازدواج میکند و هر بار حق تک همسر بودن را جز شروط ازدواج قرار میدهد. حتی یکبار شرط نشوز را هم در شرایط ازدواج قید میکند. مرنیسی بخشی از شخصیت معترض و جسور سکینه را متاثر از نظارهٔ ماجرای شهادت پدرش در کربلا و نفرت او از دستگاه حاکم می داند.
@religionandsociety