📜پاسخ مهدی مسائلی به انتقادات وارد بر یادداشت خود.. ✍ مهدی مسائلی

📜پاسخ مهدی مسائلی به انتقادات وارد بر یادداشت خود

🔻هنگامی که نقدهایِ دیگران توهین، و فحاشیِ خودمان نقد می‌شود/مشکل امروز ادبیاتِ علمیِ بعضی مراجع است

✍ مهدی مسائلی

🔹چند روز پیش نقدی از طرف بنده بر سخنان اخیر آیت‌الله وحید خراسانی منتشر شد.
https://t.me/religionandsociety/238

طبق معمول عده‌ای برای دفاع از مرجعیت شیعه، دست به دامن فحاشی و توهین شدند.
در این میان مدیر مسئول سایتی که رسالت خویش را اطلاع‌رسانی از جهان تشیع بیان می‌کند، با انتشار متنی در مقام پاسخی به بنده برآمد. وی در ابتدای این متن نوشت:

"یک نفر * (* نفر واحد شمارش انسان، ایضا شتر است )طلبه بی تربیت به نام : م م که پیش تر و اخیرا برای جلب توجه، کسب شهرت یا عقده های درونی اش نسبت به بیانات مرجع عالیقدر شیعه اراجیفی را بیان کرده است. واقعا چه روزگاری شده بچه طلبه ای که افتخارش باید جفت کردن کفش مرجع عالیقدر جهان تشیع باشد کارش به جایی رسیده که نصایح و بیانات پیر فقاهت را به عقل کوچک خود، وهن مرجعیت مینامد."
https://t.me/religionandsociety/256

🔺جالب است که کسی می‌خواهد با این سطح از ادبیات، یک طلبه بی‌تربیت را سرجایش بنشاند!
ظاهراً ادب و تربیت در مرام این افراد یعنی اینکه طبق ذائقه مذهبی آنها سخن بگویی، اگر اینگونه باشد هر فحشی را هم که بر زبان بیاوری از محدوده ادب خارج نشده‌ای!
در مقابل هر سخنِ مخالفت‌آمیزی درباره مراجع مورد علاقه آنها یک توهین بزرگ و نابخشودنی است.
وی سپس با ذکر بعضی از رفتارهای زشتی که معلوم نیست چه کسانی آنها ‌را درباره مراجع رقم زده‌اند، سخنان بنده را به آن رفتارها تشبیه کرده و می‌نویسد:

"وهن مرجعیت توسط عده ای عمامه بسر بی دین صورت گرفت و الا در طول تاریخ، مرجعیت شکوه و عظمتی وصف ناشدنی داشته است و قطعا به آن شکوه بازخواهد گشت . و وهن مرجعیت آن زمانی آغاز شد که بچه طلبه ای بیسواد تصمیم گرفت به پیرفقاهت وهن را بیاموزد."

🔺قبلاً نیز گفته‌ام اگر امروز بخواهیم اخلاق علمی را در حوزه‌ها نقد کنیم مشکل اتفاقا در ادبیات بعضی مراجع تقلید است که باید برای طلاب الگو باشند. این بزرگواران همیشه نظرات و اندیشه‌های‌ مخالف خویش را شبهه می‌نامند و دگراندیشان را شُبهه‌پراکن. فراموش نکرده‌ایم که این بزرگواران به جای نقدِ عالمانه طرفداران وحدت‌اسلامی، برای آنها تعابیری همچون «عوام عمامه به سر» «بی سواد»، «عامّی»، «ترسو»، «نامردِ عمامه به سر» به کار ‌بردند و کار را بدانجا رسانده‌اند که مرید متعصب و دلداده به تبعیت از آنها، برای کوچک و بزرگ روحانیتِ شیعه چنین تعبیری را به کار می‌برد.
ای کاش این مدیرمسئولِ سایتِ پرحاشیه، برای دفاع از حریم همه مراجع با همین شور و تندی وارد عمل می‌شد.
ای کاش نقد یاسرحبیب را نیز به خاطر توهین به مراجع در دستور کار خویش قرار می‌داد. ای کاش آن هنگام که فردی در قم ولایت فقیه را به حکومت فرعون تشبیه ‌کرد، اهتمام به دفاع از حریم مرجعیت شیعه داشت.
اما انگار این جاده یکطرفه است، از آن طرف لازم نیست کسی احترام بگذارد، اما از این طرف همه باید ساکت باشند و هر حرفی را بپذیرند!

#مهدی_مسائلی
#مرجعیت_شیعه
#وحید_خراسانی
#تعطیلی_ایام_شهادت
#وهن_مرجعیت

👈نقل از کانال نویسنده

«دین و جامعه» کانال مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین
@religionandsociety