مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal
️در رابطه با نحوست ماه صفر!.. هادی قابل جامی
♦️در رابطه با نحوست ماه صفر!
✍هادی قابل جامی
🔸هیچ دلیل روایی مبنی بر نحوست و یا سنگینی ماه صفر نداریم.
برعکس ماه صفر با عنوان" صفرالخیر" نام گذاری شده است. مثل: "محرّم الحرام" شعبان المعظّم" شوال المکرّم"
اصولا هیچ مخلوقی از مخلوقات الهی شوم و یا نحس نیستند!
شوم و نحس بودن حاصل عمل و رفتار ما انسانها است.
روزهایی که در قرآن هم نحس شمرده شده بخاطر عملکرد انسانهایی بوده! وگرنه ایام بذات خود نحوستی ندارند!
بدنیست به فرمایش علامه طباطبایی بزرگ مفسر قران در این رابطه توجه کنیم:
*دیدگاه علامه طباطبایی درباره نحسی ایام:
🔹علامه سید محمدحسین طباطبایی در ذیل آیه 19ـ20 قمر میفرمایند: «از نظر عقلی نمیتوان دلیلی اقامه کرد که فلان زمان نحس است و فلان وقت سعد، چون اجزای زمان مثل هم هستند و ما هم که بر علل و اسباب مؤثر در حوادث احاطه علمی نداریم تا بگوییم فلان قطعه از زمان نحس است و قطعه دیگر سعد، امّا از نظر شرعی دو آیه در قرآن داریم که ظاهر این آیات و سیاق آنها بیش از این دلالت ندارد و آن ایام خاص (هفت شبانه روز) که عذاب بر قوم ثمود ارسال شد، روزهای نحسی بودهاند، ولی دیگر نمیرساند که حتی همان روزها در هفته بعد و در ماه بعد و ... ایام نحس هستند.
🔸چون اگر تمام آن ایام نحس باشند در تمام سال، لازمهاش این است که تمام زمانها نحس باشند و همچنین ظاهر آیاتی که دلالت بر سعد بودن ایام دارد به خاطر همراهی آن ایام با امور بزرگ و افاضات الهی و کارهای معنوی است، مثل امضا تقدیر است، نزول ملائکه و روح، انجام عبادات... و اخبار هم نتیجهاش این است که نحس بودن ایام به خاطر کارهای زشتی است که در آن واقع شده است و سعد بودن ایام به خاطر کارهای نیک دینی و یا عرفی است، امّا اینکه قطعهای از زمان خاصیت تکوینی سعد و نحس داشته باشد، قابل اثبات نیست.( علامه سید محمد حسین طباطبایی، المیزان، فی تفسیر القرآن، (تهران، دارالکتب الاسلامیه، چهارم، 1362،جلد 19، صفحات 79ـ83 با تلخیص.)
🔰منبع: نو اندیشی دینی کیان
@religionandsociety