مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal
حجاب مردان!.. احمد زیدآبادی
🔻حجاب مردان!🔻
✍🏻احمد زیدآبادی
هر قرائتی از دین چارچوب خاص خود را دارد؛ از جمله قرائت سنتی از دین که عمدتاً به نام قرائت فقهی از آن یاد میشود.
در حقیقت قرائت فقهی یا سنتی از دین در دهههای اخیر، بیش از آنکه از نقد نوگرایان دینی تضعیف شده باشد، از دستاندازی نوعی قرائت بنیادگرایانه به چارچوبهای آن، آسیب دیده است.
در قرائت فقهی از دین، حدودی از حجاب برای زنان تعریف شده است و البته "زنان بازایستاده از زه" (قواعد) نیز بنا به جواز "یَضَعنَ ثیابَهُنُّ" (برگرفتن پوشش) مورد استتثاء قرار گرفتهاند.
با این همه، در قرائت فقهی از دین هرگز چیزی به نام "حجاب مردان" مورد مناقشه نبوده است. تا آنجا که من میدانم، طبق احکام فقهی، مردان موظف به پوشش "عورتین" خویشاند و حکمی بیش از این برای آنان مقرر نشده است.
این در حالی است که طی سالهای اخیر، برخی افراد از موضع سخنگوی شریعت، مدعی حجاب برای مردان هم شدهاند تا آنجا که پوشیدن لباس آستین کوتاه را هم برنمیتابند!
این در حالی است که طبق نوشتۀ سیرهها، پیامبر اسلام شخصاً لباس زرد آستین کوتاه میپوشیده و آستینهای بلند که نشانۀ اشرافیت به شمار میرفته، مورد نکوهش او بوده است.
البته من بر این باورم که عرف جامعۀ امروز، پوششی بیش از پوشاندن عورتین را برای مردان در ملاء عام اقتضاء میکند، اما این مربوط به عرف است و گرنه شرع در این مورد الزامی ایجاد نمیکند.
حال که عرف میتواند پوششی بیش از حد شرعی را برای مردان الزامآور کند، آیا پوشش زنان بر همین اساس نمیتواند مورد اجتهادهای تازه سنتگرایان قرار گیرد؟ طبعاً میتواند! اما گویا از نگاه عدهای، هر امری به هر اندازه سختگیرانهتر باشد، دینیتر است! حال آنکه پیامبر اسلام فرموده است: "بُعثت بالحنیفه السمحه السهله" با این حال، افراد سختگیر همین روایت را هم چنان قید و بند میزنند که عملاً از محتوا خالی میشود!
بهانۀ این نوشته، جنجالی است که به دلیل پوشیدن تیشرت آستین کوتاه از سوی غلامرضا تاجگردون نمایندۀ گچساران (دوگنبدان) در مجلس به راه افتاده است و گرنه من تمایلی به ورود به مسائل دینی در این روزگار را ندارم.
🔰منبع: نواندیشی دینی کیان
@religionandsociety