♻️ …به اعتقاد پاره‌ای متفکران و مورخان عقائد در مغرب زمین، پدید آمدن «خدای حد اکثری» در قرون وسطی موجب شد این خداوند رفته رفته از

♻️ #دین_اقلی_و_دین_اکثری


به اعتقاد پاره ای متفکران و مورخان عقائد در مغرب زمین ،پدید آمدن " خدای حد اکثری" در قرون وسطی موجب شد این خداوند رفته رفته از صحنه زندگی خارج شود ."خدای حداکثری" چه بود؟
همان خداوندی که به هیچ وجه به موازین اخلاقی ،منطقی و عقلی و فلسفی ملتزم نبود و آزادی مطلق داشت .حتی گفتند خداوند میتواند مرتکب محال عقلی و منطقی هم بشود ،چه رسد به خلاف های اخلاقی .
این افراد از سر دینداری و برای بسط ید باری و تنزیه و تعالی خداوند چنین مدعایی را مطرح کردند . اما این خدای اکثری راه را برای نفی خدا گشود . یعنی این دفاع بد به نفع دینداری نبود ؛
همین مشکل در مورد "دین اکثری" هم هست. در اینجا هم اگر بار زیادی بر دوش دینداری نهاده شود خطر نفی دین از این طریق همواره در کمین است . بنابراین ،دردمندان و روشنفکرانی که درد دین دارند و میخواهند پیام لطیف الهی محفوظ و محترم بماند وظیفه شان در درجه اول نشان دادن حوزه و محدوده دین است تا کسانی [به نام دین] #نشر_خرافات نکنند ، و [به نام دین] #ستم نکنند و[ به نام دین] #دعویهای_گزاف نکنند ، [به نام دین] #دین_فروشی نکنند ،[ به نام دین] #ویرانی به بار نیاورند . خدمتی به دین نیست اگر بگوییم ما همه دنیای شما را آباد میکنیم ، و سراپای حکومت ، سیاست و اقتصاد را از دل دین بیرون میآوریم (خواه حکم فقهی اش را خواه برنامه علمی اش را).
همچو آن کر کو همی پنداشته است
کو نکویی کرد و آن بر عکس جست
به نام دین سختگیری های بی مورد کردن ، و با احکام احتیاطی و طنون غیر قطعی ، تنگناها برای مردم درست کردن ، و دریدن و بریدن و خشونت ورزیدن و به جای اکتفا از مخالفت قطعی با شرع طالب موافقت قطعی با شرع بودن ، ودین را از موضع داور بیرون آوردن و به منبع همه چیز بدل کردن همه از مفاسدی است که به نام دین رخ میدهد و روشنفکر دینی مسئول شناختن وشناساندن آنهاست

مقاله دین اقلی و اکثری
کتاب بسط تجربه نبوی
عبدالکریم سروش