اکو فمنیسم چیست؟ قسمت اول.. این مطلب برگرفته از سایت تحلیلی خبری مهرخانه می‌باشد …🖋 سیمین یکتایی

اکو فمنیسم چیست؟ قسمت اول

این مطلب برگرفته از سایت تحلیلی خبری مهرخانه می باشد.

🖋 سیمین یکتایی

تولد اکوفمینیسم
اگرچه توسعه در جوامع انسانی همیشه در طول تاریخ با تأثیرگذاری بر محیط زیست همراه بوده است، روند تخریب جدی محیط زیست در اثر توسعه عمدتاً با فرایند مدرنیزاسیون و صنعتی شدن در غرب آغاز شد. ساخت کارخانه های بزرگ، جاری شدن سیل مهاجران روستایی به شهرها و بزرگ شدن شهرها، استفاده بی رویه از منابع طبیعی، افزایش جمعیت و انباشت آلودگی در هوا، خاک، صدا، زباله و ...، به هم خوردن تعادل طبیعی اکوسیستم ها و از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری، و صدها نشانه دیگر از تخریب، زنگ خطر را در غرب به صدا درآورد و اندیشمندان را به توقف، و تأمل واداشت. جریان های فلسفی و فکری متعددی در نقد ِمدرنیته -از زاویه محیط زیست- پا گرفتند، جریان هایی که توسعه کورکورانه و بی توجه به حیات آینده اکوسیستم زمین، گیاهان و جانوران را به نقد کشیدند و از لزوم بازنگری در مفهوم «توسعه» و «مدرنیزاسیون» سخن گفتند. «اکوفمینیسم ecofeminism» یکی از این جریانات فکری است.

مفاهیم اصلی
اکوفمینیسم به جنبش ها و فلسفه هایی اشاره دارد که میان محیط زیست و فمینیسم، رابطه برقرار می کنند. این واژه اولین بار توسط نویسنده فمینیست فرانسوی، فرانسیس دوبون در کتابش با نام «فمینیسم یا مرگ»(1) در سال 1974 به کار برده شد، وی همچنین بنیانگذار مرکز اکولوژی فمینیست در سال 1972 در پاریس بود. اکوفمینیسم بیان می دارد که سلطه مردان بر زنان، بازنما و تشدیدکننده غلبه جامعه بر محیط زیست بوده و این دو معضل با یکدیگر مرتبط هستند. روابط جنسیتی پدرسالارانه در جامعه، با مواجهه مردمحورانه با محیط زیست مرتبط است.

همان نحوه فکر و رفتار که زنان را بی ارزش کرده، تحت سلطه درمی آورد و مورد استثمار قرار می دهد، در مواجهه با طبیعت به کار گرفته شده است. اکوفمینیست ها این تحلیل را به وضعیت دیگر گروه های تحت سلطه جامعه نیز گسترش می دهند، و ظلمی را که برای مثال بر سیاه پوستان، اعضای طبقات فرودست جامعه یا اقلیت ها روا داشته می شود، را از همین نوع می دانند. بنابراین آزادی در جامعه و عدم سوءاستفاده از طبیعت به هم مرتبط است. به همین سیاق، اکوفمینیسم همچنان که دغدغه های فلسفی، الهیاتی، جامعه شناختی و محیط زیستی دارد، دغدغه های سیاسی هم دارد. همچنین می توان نحله های مختلفی از اکوفمینیست ها را براساس اندیشه و عمل سیاسی که در پیش می گیرند، شناسایی کرد: اکوفمینیست های لیبرال، فرهنگی، اجتماعی و سوسیالیست. در مجموع این نحله های متعدد در یک چیز مشترک اند: آنها ساختارهای قدرت ظالمانه ای که زنان و طبیعت را در فرهنگ ها، محیط ها و شرایط تاریخی و سیاسی مختلف به بند کشیده اند، به چالش می کشند.
ادامه دارد....

#سیمین_یکتایی
#اکوفمنیسم
#مطالب_وارده
#سلسله_مقالات
#فلسفه_محیط_زیست


کانال و وبلاگ ساحت زیست را برای دیدن مطالب بیشتر دنبال کنید:
https://telegram.me/sahatzist


http://sahatzist.blogfa.com/

برای ارائه نظرات ارزشمند و انتشار مطالبتان برای ما ایمیل بفرستید:
[email protected]



@sahatzist