محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra
کافه خبر: از شیوع آبرسانی «سقایی» تا پایان یک جزیره. «سقایی» در کربلای سیستان!
کافه خبر:از شیوع آبرسانی "سقایی" تا پایان یک جزیره
@sahatzist
1️⃣آبرسانی "سقایی" در کربلای سیستان!
🔸ایلنا:مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان از آبرسانی به صورت «سقایی» به ۱۲۵۰ روستای سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: باید پذیرفت آب هامون کاملاً خشک شده و این رخداد، دامداران، عشایر، صیادان و کشاورزانِ حاشیه تالاب را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است.
🔸 کم آبی به حدی است که در بخش شمالی، به دلیلِ آوردِ آب صفرِ هیرمند، زمینهای کشاورزی که به زیر کشت رفته بود، عملاً بیحاصل شد و زحمات کشاورزان از بین رفت. ضمن اینکه در بخش دامداری نیز خسارات بسیاری به مردم وارد شد. در جنوب نیز همانطور که اشاره کردم به موجبِ کاهش ۷۶ درصدی بارندگی، با مشکلات عدیدهای روبرو شدهایم.
🔸این بیآبی، موجب بروز و تسریِ برخی بیماریهای تنفسی و چشمی میان مردم منطقه شده است. هرچند ۳ – ۴ سال پیش بیمارستان تخصصیِ تنفسی در منطقه تاسیس شد.
@sahatzist
2️⃣ به دنبال خشکسالی های اخیر رخ داد: افزایش بیماریهای عفونی در استان یزد به دلیل مصرف آب بیکیفیت چاه
🔸ایلنا:مدیر کل مدیریت بحران استان یزد با اشاره به استفاده از آب چاهِ کشاورزی برای آب شرب مردم از افزایش بیماریهای عفونی به دلیل مصرف آب بیکیفیت خبر داد.
🔸هادی هادینسب درباره وضعیت کم آبی در استان یزد، اظهار داشت: عمده آب شرب استان یزد، آب انتقالی است. در سالهای گذشته ۳۰ درصد آب شرب از آب چاههای زیر زمینی بود که امسال ۲۰ درصد از میزان این آب کم کردهاند.
🔸این مقام مسوول از حذف کشتهایی که آب زیادی میخواهد؛ خبر داد و گفت: قطعا امسال با کمآبی مواجه میشویم و باز هم مجبور هستیم که از چاههای کشاورزی و زیرزمینی برای تامین آب استفاده کنیم و در نتیجه ممکن است که کشاورزان هم معترض شوند؛ چرا که از این محل ارتزاق میکنند. برای این حل این موضوع هم قرار شده که آمار خانوادههایی که از این چاهها امرار معاش میکنند، استخراج تا در نهایت مشخص شود که دولت چه کاری میتواند برای اینها انجام دهد.
🔸وی با اشاره به اینکه امسال ۲ بار به تاسیسات آبی یزد تعرض شده که اصلا سابقه نداشته و سالهای قبل در یک فصل مثلا پاییز این اقدام صورت میگرفته است، گفت: خوشبختانه ۱۵-۲۰ روزی است که تعرضی انجام نشده است و نیروی انتظامی اصفهان به منظور تامین امنیت، مراقبت میکند تا اقدامی مثل دفعات قبل صورت نگیرد. از آب انتقالی که میآید، ۵ میلیون نفر اصفهان و ۱ میلیون نفر یزد استفاده میکنند.
@sahatzist
3️⃣پایان یک جزیره!
🔸تارنمای میدان: معاون دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از تایید فنی طرح گردشگری جزیره «آشوراده» خبر داد.
🔸رضا اقتدار، معاون دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آشوراده جزو اراضی ملی و واگذاری آن ممنوع است، گفت: به همین علت باید مراحل قانونی این موضوع طی شود. واگذاری عرصه میانکاله – که آشوراده هم بخشی از آن است – ممنوع است. در کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست نیز این موضوع اعلام شده و هیچ واگذاری صورت نمیگیرد و تنها امکان بهرهبرداری در چارچوب ضوابط وجود دارد این در حالی است که سید مناف هاشمی - استاندار گلستان - اعلام کرده که مجوز رسمی طرح گردشگری آشوراده بعد از سالها انتظار صادر شده است و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز میشود.
🔸طرح واگذاری آشوراده همواره مورد انتقاد قرار گرفته است. آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد. در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالابهای مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیاتوحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است.
@sahatzist
ساحت زیست
https://t.me/sahatzist