محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra
این مطلب تلخیصی از سخنرانی آقایان عباس عبدی و محمد فاضلی است که در یکصدوچهارمین نشست پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و در جریان اک
این مطلب تلخیصی از سخنرانی آقایان عباس عبدی و محمد فاضلی است که در یکصدوچهارمین نشست پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و در جریان اکران مستند "روزگار هامون" اثر محمد احسانی، صورت گرفته است. منبع مطلب فوق تارنمای خبرگزاری ایانا می باشد.
قسمت دوم : خودکفایی بی کفایت!
@sahatzist
◀️فاضلی درباره دلایل ایجاد وضعیت کنونی برای محیط زیست ایران این گونه توضیح داد: در گام اول ناکامی در صنعتی شدن و ناتوانی در تامین معیشت جمعیت، چنین شرایطی را برای کشور رقم زده است. این کشور به دلیل کارکردهای اقتصادی، رویکردهای ایدئولوژیک و عدم ارتباط با نظام جهانی و غیره، قادر نبوده با صنعتی شدن نیازهای جمعیت خود را تامین کند. در نتیجه با تکیه و فشار بر منابع پایه به دنبال تامین نیازهای جامعه خود بوده است. نیازهای مردم از طریق تکیه بر کشاورزی، معدن و هر آنچه از راه آب، خاک و تنوع زیستی به دست میآید، تامین شده به همین خاطر به هیچ قیمتی حاضر نیستید شعار خودکفایی را رها کنید. البته مسئله تنشهای بینالمللی و احساس ناامنی هم بر ایجاد شعار خودکفایی در کشاورزی دامن میزند اما به طور عمده شکست صنعتی شدن ما را به این نقطه رسانده است.
@sahatzist
◀️حتی در صنعتی شدن هم برای ساخت کارخانههای با تکنولوژی پایین مثل سیمان، فولاد، پتروشیمی و غیره فشار میآورند. این کارخانهها به شدت انرژیبر بوده و آلوده کننده محیط است.
◀️فاضلی با استناد به مقالهای که توسط مهدی آگاه نوشته شده و در سایت مرکز بررسیهای استراتژیک منتشر شده است، میزان یارانه اختصاص یافته به فولاد مبارکه در بخش گاز را ۱۰۲ میلیارد دلار اعلام کرد.با در نظر گرفتن مابه التفاوت قیمت گاز صادراتی به گاز یارانهای تحویلی به فولاد مبارکه در مییابیم این مجموعه سالانه نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان در سال یارانه دریافت میکند. این رقم را اگر به حساب شرکتها وارد کنیم، فعالیت آنها غیر اقتصادی میشود. اما به قیمت نابودی سرزمینی در حال تولید و فعالیت هستند. زیرا نتوانستهاید ظرف ۴۰ سال سطح تکنولوژی خود را ارتقا دهید و معیشت افراد را در سایر عرصهها تامین کنید.
@sahatzist
در حال حاضر با تکیه بر صنایعی که در دهه ۱۹۵۰ یا ۱۹۶۰ دنیا سودده بودند، تلاش میکنیم یک کشور ۸۰ میلیون نفری را در سال ۲۰۱۷ اداره کنیم. به این ترتیب فشار عظیم به منابع میآورید و ایدئولوژی توسعه و قدرت گرفتن تکنوکراتها به این مسئله را دامن زده است.
◀️ در چنین شرایطی یک ائتلاف "پلوتوکراتیک" بین سیاستمدارانی که در اداره کردن کشور به این شکل منافعی دارند و بیم آن دارند که تصمیمات تلخ بگیرند، شکل گرفته است. زیرا این افراد از پشتوانه پشت سر خود مطمئن نیستند و حاضر نیستند بپذیرند که بقیه به آنها اعتماد کنند. همزمان در این بدنه بوروکراسی، مجموعهای از بوروکراتها شکل گرفتند که به این ایدئولوژی باور ندارند اما با شعارها همنوایی میکنند زیرا این ائتلافها منافع آنها را تضمین میکند.
@sahatzist
◀️این پلوتوکراسی مانع تصمیمات بنیادی است. در کنار این مسئله نظام پارلمانی در ایران شکل گرفته که نمایندگان آن نفع فردی خود را به زیان جمعی ترجیح میدهد. یعنی نماینده مجلس حاضر است بدترین پروژه زیست محیطی اجرا شود اما خرید رای وی درحوزه انتخابیهاش تضمین شود. سیاستگذاران طرحهای عمرانی هم تحت فشار کسانی هستند که آنها را استیضاح میکند.
@sahatzist
تمایل به خرید رای سبب میشود هیچ کس به به نظام تصمیمسازی با در نظر گرفتن منافع آتی تن ندهد. برای همین بسیاری از طرحهای گران قیمت و غیر اقتصادید کلید میخورد. از جمله این طرحها، طرح انتقال آب دریای عمان به مشهد است. بر اساس برآورد اولیه این طرح ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد. هزینه انتقال آب خزر به سمنان در برآوردهای اولیه ششهزار میلیارد تومان و پروژه انتقال آب از خلیج فارس به یزد سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.
#محمد_فاضلی
@sahatzist
http://u1.img7.ir/v4Fy5.jpg