از قاچاق خاک تا مارادونای اعراب!.. منبع: روزنامه بهار مورخ چهارم دی ماه.. 🖋

از قاچاق خاک تا مارادونای اعراب !

منبع :روزنامه بهار مورخ چهارم دی ماه

🖋#ایمان_معمار
@sahatzist
1⃣رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست از ارائه گزارش قاچاق‌ خاک از جزیره‌ هرمز به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

معصومه ابتکار به خبرگزاری خانه ‌ملت، درباره قاچاق ‌خاک و اقدامات مقابله‌ای سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: مسئولیت اصلی مقابله با قاچاق خاک با سازمان منابع طبیعی است اما اگر قاچاق خاک از مناطق حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط‌ زیست انجام شود، به‌طور قطع با آن برخورد خواهیم کرد


2⃣ آدورنو در باره پیش‌داوری و اقتدارگرایی به موضوع فرافكنی پرداخته و بیان می کند که " افراد پیشداوری‌ها، انگیزه‌ها و صفت‌های ممیزه خودشان را به برون‌گروه‌ها(گروه غیرخودی) نسبت می‌دهند و در همان حال حاضر نمی‌شوند بپذیرند كه همین جنبه‌ها در مورد درون‌گروه(گروه خودی) مصداق دارد. " فرافکنی اصولا مکانیزمی دفاعی است که فرد با نسبت دادن اشتباهات و احساسات خود به دیگران سعی در مبری کردن خود از خطاهایی است که مرتکب شده و این اتفاقی است که در حال حاضر در مساله مدیریت منابع طبیعی با آن روبرو هستیم .
مدیریت منابع طبیعی ایران در نیم قرن گذشته در کنار عوامل تشدید کننده ای مثل تغییر اقلیم باعث شده تا ما :
@sahatzist
سالانه در حدود بیست و پنج هزارهکتار از اراضی درجه یک حاصلخیز کشور را از دست بدهیم به گونه ای که در صورت ادامه این روند تا چهل سال بعد هیچ زمین حاصلخیزی نخواهیم داشت،
از نظر فرسایش خاک در دنیا مقام اول را کسب کنیم،
به لحاظ اقتصادی متضرر 56 میلیارد دلار ضرر مالی شویم،
با خشکاندن سفره های زیرزمینی و نشست زمین نفوذپذیری آب را به یک چهارم کاهش دهیم و خسارات سالانه سیل ها را چندبرابر کنیم و .....

3⃣ در چنین وضعیتی صحبت از قاچاق خاک به کشورهای عربی بیشتر یک فرافکنی است که از سوی مقامات مختلف بزرگنمایی میشود. به خصوص اگر اوضاع پیچیده منطقه ای امکان سازش با اعراب در سیاست خارجی را فراهم نکند و مطالبات نژاد پرستانه اقشار فرودست فرهنگی نیز به قول آقای یوسف اباذری موید نوعی فاشیسم قومی ضد عربی باشد. این نکته بدیهی است که سهل انگاری در موضوع قاچاق خاک امری مذموم و ناپذیرفتنی است اما در شرایطی که خودمان با دست خودمان صدها برابر خاکی را که قاچاق می شود نابود می کنیم، بزرگ نمایی این امر شبیه به اغراق در نقش برجسته مارادونا در برابر غضنفر است! البته به هیچ وجه قصد ندارم تا از اساس مدیریت خانم ابتکار را زیر سوال ببرم زیرا ایشان سکاندار اداره ای است که در پنجاه سال گذشته سیاست های سلیقه ای و دلبخواهانه متفاوتی را از سر گذرانده و نمی توان انتظار تغییر و تحولات معجره آسا را از ایشان داشت، چه بسا که در برابر وضعیت آشفته ریاست جمهوری سابق ، مدیریت ایشان همچون تنفس بعد از تنگی نفس است! اما دست کم ایشان می تواند تا با روشن گری درباره افراد، نهادها و ساختارهایی که چنین فرسایش غیرقابل باوری از خاک را رقم زده اند از رفتارهای پوپولیستی پرهیز نماید؛پس بهتر است از مارادونای اعراب صرف نظر کنیم و غضنفر های داخلی را بچسبیم!
@sahatzist


http://s3.img7.ir/tfOw8.jpg