آیا مصطفی ملکیان گیاهخوار است؟

آیا مصطفی ملکیان گیاهخوار است؟
@sahatzist
مصطفی ملکیان از اندیشمندان و روشنفکرانی است که جوانان نواندیش بسیاری را این سالها دورادور خود گرد آورده است. نادرست نیست اگر بگوییم بیشتر عقاید و باورهایی که از ملکیان در محافل گوناگون نقل می شود پیرامون آرا و نظریات اخلاقی است. یکی از مسائلی که چندی است بسیاری نقل می کنند فضیلت گیاخواری در نزد وی است، به گونه ای که می گویند وی مدتهاست گوشتخواری را ترک کرده است. زینب صالحی از شاگردان و علاقه مندان مصطفی ملکیان در دیداری که با وی داشته این دغدغه را مطرح کرده و در صفحه فیسبوک خود روایت کرده است:
@sahatzist
«دیروز فرصتی دست داد و به همراه یکی از دوستان خدمت آقای ملکیان رسیدیم. بعضی از دوستان که میدانستند آقای ملکیان گیاهخوار هستند مایل بودند که دیدگاه ایشان را درباره گیاهخواری بدانند. به ایشان منتقل کردم و گفتم اگر دعوتی از شما صورت بگیرد تمایلی به سخنرانی در این زمینه دارید.
ایشان گفتند چیزی برای گفتن در این زمینه ندارم، جز اینکه کسانی که گیاهخواری میکنند اغلب یکی از این سه انگیزه، یا دو تا از آنها یا هر سه را دارند:
@sahatzist
1. انگیزه طبی و بهداشتی: طبق این دیدگاه فیزیک و ساختار بدن ما به گونه ای است که با گیاهخواری سازگارتر است تا گوشتخواری و اساسا برای گوشتخواری خلق نشده است. از جمله اینکه مثلا ما دندانهای گرد داریم نه تیز.

2. انگیزه و دلیل اخلاقی که ریشه در آموزه های بودا و فرزانگان شرق باستان دارد. بر اساس این دیدگاه، ما حق نداریم برای برطرف کردن نیازهای خودمان حیوانات را به بدترین اشکال شکنجه کنیم.

3. انگیزه و دلیل روانشناختی: بر این اساس کسانی که مواد گیاهی مصرف میکنند خصوصیات خوب روانی پیدا میکنند.

آقای ملکیان گفتند که من در ابتدا به دلیل دوم گیاهخوار بودم و بعد صحت اولی و سومی را هم تا حدودی درک کردم و هر سه را تا حدودی درست میدانم.

ایشان گفتند که بیش از این چیزی در این زمینه برای گفتن ندارند و اگر بخواهند در این زمینه سخنرانی کنند بیش از یک دقیقه طول نخواهد کشید! لذا درخواست سخنرانی را نپذیرفتند و این اجازه را دادند که من محتوای گفتگو را در اختیار دوستان قرار دهم. البته مطالب نقل به مضمون است.»
#مصطفی_ملکیان
#گیاهخواری
@sahatzist
http://s1.upzone.ir/79887/malekian.jpg